علامه حسن زاده آملی(قبال و ادبار عقل)

علامه حسن زاده آملی(قبال و ادبار عقل)

کد ثبت علمی:۱۴۹۹-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۷۳۹

 

بیا از میل و از اقبال و ادبار   به خلق اول آن عقل نکوکار 
 چو ایزد آفریدش در همان حال   بفرمودش به ادبار و به اقبال…..
بیا از میل و از اقبال و ادبار   به خلق اول آن عقل نکوکار 
 چو ایزد آفریدش در همان حال   بفرمودش به ادبار و به اقبال 
 نموده امتثال امر دادار   که دائم هست در اقبال و ادبار 

اشارت به روایاتى است که در مورد اقبال و ادبار عقل وارد شده است .
مراد از عقل همان خلق اول است و آن این است که :
در کتب اساطین عرفان ((اول ما خلق )) غیر از ((اول ما صدر)) است و صادر اول مقدم بر خلق اول است و از روایات نیز همین دقیقه استفاده مى شود.
ولى بنابر مبناى حکیم در مورد قاعده ((الواحد لا یصدر عنه الا الواحد)) آن است که از واحد حقیقى و بسیط الحقیقه من تمام الجهات ، صادر اول که همان عقل مجرد است تحقق مى یابد که بسیط عینى خارجى است ((و اذا کان العقل کان الاشیاء)). این صادر اول عقل کل است و مبداء همه اشیاء است .
ولى بر مبناى رصین عرفاى بالله ، صادر اول حقیقتى است که خلق اول یکى از شئون و تعینهاى آن است و کلمه ((خلق )) بر این مدعى خود دلیل قاطع و شاهد صادق است ؛ چه خلق تقدیر و اندازه است که با تعین مناسب است .
پس مفاد حدیث ((اول ما خلق )) این است که اول موجودى که به خلق و تقدیر ایجاد شد عقل است . لذا خلق و تقدیر در اول ما صدر ((صادر اول )) نیست و حرف حکما را در اینکه صادر اول همان عقل اول است تاءویلى دقیق است . پس بین صادر اول و خلق اول باید فرق نهاد. به رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم حضرت مولى مراجعه فرمایید.
منبع:شرح دفتر دل

برچسب ها: علامه حسن زاده, علامه, عرفان, علما, بزرگان, سیروسلوک،عرفان عملی, فلسفه, هندسه, نجوم, شعر, علوم, علم, عرفان اسلامی, شیخ عارف؛ واصل به مقام قرب, الله, فانی به الله, باقی بلله, فقیه, فقیه صمدی, عارف مکاشف, مکاشفه, حساب, محقق, متحقق, اسرار, اشعار, تفسیر انفسی, حسن زاده, آملی, ریاضیات, جبر, کمال, انسان, انسان کامل, عرش, عرفانی, عرفا, زندگینامه, اثر, آثار, شعر عرفانی, قم, تهران, بزرگان, مشاهیر, جملات, جملات ناب, نکات ناب, اساتید, فنون, معارف, تدریس, واصل, عارف واصل, فصوص, علامه طباطبایی, ابن سینا, پندهای حکیمانه, دستور اخلاقی, توصیه های سیرسلوکی, دستو رالعملهای عرفانی، کتاب عرفانی، عرفان عملی ، ابن عربی ، سهروردی ، سبک زندگی، سبک زندگی قرآنی ، سبک زندگی ایرانی، فلسفه غرب، علامه، حضرت علامه، ابوالفضائل، موسسه ‌، موسسه آوای توحید، آوای توحید، موسسه علمی تربیتی آوای توحید، مدرسه معرفتی،ملاصدرا، متعالیه، سبزواری ، ملاهادی، شعرانی، قمشه ای ، رهبری، امام خمینی، عرفان نظری، صدرالدین قونوی، استاد ضیایی، استاد صمدی، استاد حسینی ، استاد حسن رمضانی، استاد یزدان پناه، استاد حسین علیپور ، استاد خسروپناه، علامه طباطبایی، الهی طباطبایی، آموزش مجازی، علوم انسانی، علوم اسلامی توحید ، انسان کامل، حوزه علمیه قم، حرم مطهر، حرم ، عرفا، صوفیه، عارفان صدراسلام، خانقاه، خواجه نصیرالدین طوسی، وحدت وجود، حرکت جوهری ، فیلسوف، فلسفه اسلامی، مصباح الانس

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *