مطایبت نبوى
عوف بن مالک که از بزرگان صحابه و مردى عظیم الجثه بود، روزى به خدمت حضرت رسول (صلى الله علیه وآله ) رفته ، وقتى که حضرت در خیمه نشسته بود سلام کرد حضرت فرمود: در آى !گفت : به همه اعضاى خود در آیم ، یا چیزى را بیرون بگذارم !حضرت بخندید. بازى پیامبر با خردسالان حضرت رسول (صلى الله علیه وآله ) بعضى خوردسالان را به مطایبه خطاب مى فرمودند: یا ذالاذنین ؛ اى صاحب دو گوش .و بسیار با اصحاب به پاى مسابقت مى کردند؛ یعنى با هم در دویدن پیشى مى گرفتند و کشتى مى گرفتند.

خوردن از سمت سالم

وقتى صهیب یک چشم او درد مى کرد و خرما مى خورد، حضرت فرمود: اى صهیب !چشم تو درد مى کند خرما مى خورد !گفت : از آن طرف مى خورم که درد نمى کند.

پیره زن به بهشت نمى رود !

صفیه بنت عبدالمطلب که عمه آن حضرت است (یعنى حضرت رسول الله (صلى الله علیه وآله ) )روزى نزد حضرت آمد در حالى که پیر شده بود، گفت : یا رسول الله !دعا کن تا من به بهشت روم .
حضرت بر سبیل طیبت فرمود که : زنان پیر به بهشت نخواهند رفت !
صفیه از مجلس حضرت برگشت و مى گریست .حضرت تبسم فرمود و گفت : او را خبر دهید که اول پیر زنان جوان شوند، آنگاه به بهشت روند.و این آیت بخواند: انا انشاءناهن انشاء فجعلناهن ابکارا (۱۶۳)یعنى به درستى که ما بیافریدم زنان را در دنیا آفریدنی، پس خواهیم گردانید ایشان را دختران بکر و دوشیزه در آخرت که ایشان را به بهشت در آریم .

منبع:فضایل و سیره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی