خزائن بین کاف و نون

خزائن بین کاف و نون

کد ثبت علمی:۱۰۴۴-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۲۸۴

خزائن را که از احصا فزون است   شنیدى آنکه بین کاف و نون است

خزائن بین کاف و نون

خزائن را که از احصا فزون است   شنیدى آنکه بین کاف و نون است

مصراع اول اشارت دارد به آیه ۲۲/ سوره حجر: و ان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم ((هیچ چیز در عالم نیست جز آنکه منبع ها و خزینه هاى آن نزد ما خواهد بود ولى ما از آن بر عالم خلق نازل نکردیم مگر به مقدار معین .)) لذا هم کلمات وجودى عالم ، غیر متناهى است و هم خزائن آن را حد خاص نیست که غیر متناهى است.
در حدیثى نیز آمده است که همه خزائن بین کاف و نون است ، چه اینکه در بیت اول از باب اول همه حقایق از ((کن )) دانسته شده است. در تفسیر نور الثقلین ذیل آیه پایانى سوره یس آمده است:
فى تفسیر على بن ابراهیم ثم قال عزوجل : ((اؤ لیس الذى خلق السموات و الارض )) الى قوله تعالى : ((کن فیکون )) قال: خزائنه فى کاف و النون .
چه اینکه در مصراع دوم گفته آمد که خزائن بین کاف و نون است . از نکته ۹۶۷ هزار و یک نکته بشنو:
((یا من خزائنه بین الکاف و النون (شمس المعارف الکبرى للبونى ص ۲۳۰ مصر) بین کاف و نون در دائره ابتثى ل م است در لام و میم باید تدبر کرد ((الم ذلک الکتاب لا ریب فیه )). مفتاح دفتر دل در مقام کن است و بند هفدهم آن در بین کاف و نون …))
پس به یک معنى آنکه خزائن بین کاف و نون است یعنى در ((کن )) حق است که تمام حقایق عوالم وجودى از مقام امر حق بنام ((کن )) تحقق مى یابند. انما اءمره اذا اراد شیئا اءن یقول له کن فیکون .
و به معناى دیگر اینکه خزائن بین کاف و نون است بدین بیان :
هم در دائره ابتثى و هم در دائره ابجدى و نیز در دائره اءهطمى ، خزائن در ((لام و میم )) جمع شده است که ین کاف و نون واقع شده است .
دائره ابتث : ا ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق (ک ل م ن ) و ه‍ ى . و در دائره ابجد: ((ا ب ج د ه‍ و ز ح ط ى (ک ل م ن ) س ع ف ص ق ر ش ت ث خ ذ ض ظ غ )).
و در دائره اءهطمى هم که بر دائره اءهطم فشذ
مبناى حروف ابجدى است ، ا ب ج د
((لام و میم )) بین کاف و نون ه‍ و ز ح
قرار گرفته است . ط ى (ک ل
و لام هم در (الف لام میم = م ن ) س ع
الم )) به عنوان جبرئیل که ف ص ق ر
واسطه وحى است شناخته ش ت ث خ
شده است ، و میم نیز اشارت ذ ض ظ غ
به محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ) داشت .
فتدبر.

باید توجه داشت که همه حقایق و خزائن یعنى عوالم وجودى و کلمات وجودى آنها، بر روى آن پرده آویخته شده ، یعنى صادر اول نقش بسته شده است که از آن پرده آویخته به حقیقت محمدیه (صلى الله علیه و آله و سلم ) نام برده مى شود و اواصل الاصول و هیولاى اولى کلمات وجودى است ، و همه موجودات از این آب حیات پدید آمده اند که ((و جعلنا کل شى ء حى من الماء)). فتدبر.

منبع:جلد دوم شرح دفتر دل-شارح:استاد صمدی آملی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *