تفاوت معجزه قولی و فعلی

تفاوت معجزه قولی و فعلی

کد ثبت علمی:۱۱۹۸-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۴۳۸

 

حضرت  وصى علیه السلام در خطبه اشباح نهج البلاغه از ملائکه اهل امانت وحى از حظائر قدس ملکوت  بر مرسلین نازل شده اند …..

حضرت  وصى علیه السلام در خطبه اشباح نهج البلاغه از ملائکه اهل امانت وحى از حظائر قدس ملکوت  بر مرسلین نازل شده اند . سر سلسله معجزات قولى , قرآن مجید است  , و معارف  صادر از اهل بیت  عصمت  و وحى و منطق صواب  و فصل خطاب  , چون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و جوامع روائى , تالى آن مرتبه نازله آنند , هر چند که بیانگر اسرار و بطون و تأویلات قرآنند .

معجزات  فعلى , موقت  و محدود به زمان و مکان و خلق الساعه و زود گذرند , و بعد از وقوع فقط عنوان تاریخى و سمت  خبرى دارند , به خلاف  معجزات قولى که در همه اعصار معجزه اند و براى همیشه باقى و برقرارند . معجزات  فعلى براى عوامند که با محسوسات  آشنایند و با آنها الفت گرفته اند و خو کرده اند و پاى بند نشأت  طبیعت اند و به ماوراى آن سفرى نکرده اند , این فریق باید با حواس ادراک  کنند و به خصوص باید با چشم ببینند تا باورشان آید . اینان از نیل به بهجت  معنوى و وصول به لذت روحى و سیر در دیار فسیح معقولات  و مرسلات  بى بهره اند , و حتى عبادات را به امید حور و قصور خیال قاصرشان انجام مى دهند و از ذوق عبادت  احرار و عشاق ناکام اند , و بالاخره عوام اند خواه در صنایع و حرف  مادى ورزیده باشند و خواه نباشند . امیر علیه السلام فرمود :

[ (  ان قوما عبدوا الله رغبه فتلک  عباده التجار , و ان قوما عبدوا الله رهبه فتلک  عباده العبید , و ان قوما عبدوا الله شکرا فتلک عباده الاحرار ]

 

منبع : انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *