بیان امام صادق(ع) درباره ارسطو

بیان امام صادق(ع) درباره ارسطو

کد ثبت علمی:۲۷-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۱۲۷۴

اى عمرو باز ایست,ارسطاطالیس پیمبرى بود که قوم وى او را نشناختند .

بیان امام صادق(ع) درباره ارسطو

امام صادق علیه السلام ارسطو را به بزرگى یاد فرموده است بدین جهت که ارسطو مردم را از برهان وحدت صنع به وحدت صانع دلالت کرده است .
سلیل نبوت و لسان الله ناطق حضرت امام جعفر صادق ( ع ) در حدیث معروف به توحید مفضل که تمام آن در جلد دوم بحار چاپ نخستین روایت شده است , جناب ارسطو را به بزرگى یاد مى فرماید که وى مردم را از برهان وحدت صنع به وحدت صانع خوانده است .
این شجره علم است که حق اهل حق را ادا مى کند , و به علم و اهل آن احترام مى گذا رد ,  دیگران را بدان تشویق و ترغیب مى فرماید , و با این که خود حجت بالغ خداست ارسطو را به بزرگى بر زبان مى آورد , و به کلام وى ارج و قدر مى نهد ,و روش اندیشه وى را مى ستاید .

فاضل شهرزورى در نزهه الارواح گوید : و یروى عنه علیه السلام(انه کان اذا کمل واحد من اهله قال له :یا ارسطا طالیس هذه الامه (ج ۱ ص ۵ ط حیدر آباد).

یعنى در خبر است که هر گاه کسى از اهل پیمبر خاتم به کمال مى رسید از زبان مبارک آن حضرت به خطاب (اى ارسطاطالیس) تشرف مى یافت.

بلکه فراتر از آنچه گفته ایم باز شهرزورى در همان کتاب یاد شده ( ص ۱۰ ) , و دیلمى در محبوب القلوب ( ص ۱۴ ط ۱ رحلى ایران ) آورده اند که:گاهى که عمرو عاص از اسکندریه بر رسول خدا وارد شد از او پرسید که در آنجا چه دیده اى ؟ گفت : گروهى چند دیده ام که طیلسان در بر داشتند و حلقه حلقه گرد هم مى نشستند و مردى را به نام ارسطاطالیس لعنه الله تعالى نام مى بردند .پیامبر فرمود:اى عمرو باز ایست,ارسطاطالیس پیمبرى بود که قوم وى او را نشناختند .

منبع:قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *