کتابهای مورد تاکید علامه

کتابهای مورد تاکید علامه

کد ثبت علمی:۱۷-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۱۲۶۴

 

کتاب‌هایی که علامه حسن‌زاده آملی بر خواندن‌شان تاکید دارد

کتاب‌هایی که علامه حسن‌زاده آملی بر خواندن‌شان تاکید دارد

حجت‌الاسلام محیطی یکی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی کتاب‌هایی که این استاد بزرگوار تاکید بر خواندن‌شان را دارد، معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام محیطی صبح امروز در مراسم بزرگداشت شهید مطهری در دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به روش های تربیتی شهید مطهری گفت: اولین روش تربیتی شهید مطهری تقویت اراده می باشد به گونه ای که تا اراده قرص و محکم نشود هیچ‌گاه به نتیجه نمی‌رسیم.
وی بیان داشت: عبادت دومین روش و امر به معروف سومین روش است که امر به معروف به عنوان بسترساز همه خیر و خوبی‌ها هم برای فرد و هم برای جامعه موثر می باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه چهارمین مسئله را مراقبه و پنجمین را محاسبه معرفی کرد و گفت: در احادیث مختلف از ائمه معصوم‌ داریم از ما نیست کسی که هر روز به حساب اعمال خودش رسیدگی نکند.
محیطی ششمین روش را مشارطه دانست و گفت: یعنی بعد از محاسبه اعمال‌مان برای خودمان شرط بگذاریم که ما دیگر مرتکب خطا و اشتباه نشویم.
وی کار و تلاش را روش هفتم نامید و گفت: در احادیث مختلف داریم ملعون یعنی کسی که بار خودش را به دوش دیگران بیندازد.
این استاد حوزه و دانشگاه جهاد در راه خدا را هشتمین روش و ازدواج را نهمین روش دانست و گفت: انسان از خود دوستی به غیردوستی و کم‌کم به خدادوستی و خدامحوری می‌رسد.
محیطی تشویق و تنبیه، بلا، صبر، توبه، ساده‌زیستی و عشق و محبت را روش‌های تربیتی شهید مطهری دانست.
وی گفت: اگر به جای من و خدا که موضوع جلسه است خدا و من را انتخاب می کردید، بهتر بود؛ زیرا خداوند در صدر همه امور قرار دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: چون در جمع اهل فضل و کمال قرار دارم ۱۰ نکته را راجع به انسان و ارتباطش با خدا بیان می‌کنم که قالبش از کتاب‌های علامه حسن‌زاده‌آملی انتخاب شده است.
محیطی افزود: اصل اول این است که انسان دارای جسم و روح است اما اصل وجودش روح اوست که این مسئله را می‌شود با ادله زیادی اثبات کرد زیرا روح ماست که ماندگار است.
وی در خصوص دومین اصل گفت: روح انسان یا خلقت انسان ابدی است برای همین در قرآن آمده است «خالدین فیها ابدا» من و شما برای مردن نیامده‌ایم و اگر کسی همچنین فکری داشته باشد متوجه قضیه نشده است؛ زیرا جسم ما می میرد اما روح و یا همان حقیقت برای همیشه زنده می‌ماند.
شاگرد استاد علامه حسن‌زاده‌آملی بیان داشت: اصل سوم این است که حقیقت انسان علاوه بر ابدی بودن عزلی هم می‌باشد در توضیح این اصل باید بگویم که این جسم ماست که آغاز و پایان دارد اما روح ما آغاز و انجامی برایش نیامده است ما قبل از دنیا در عالم زر بودیم و قبل‌تر آن در عالم نور و قبل‌تر از آن هم در نور الهی حضور داشتیم.
محیطی با اشاره به اینکه پیوند انسان با اعمالش تکوینی است آن را چهارمین اصل خواند و گفت: ما دو نوع پیوند داریم پیوند اعتباری و پیوند تکوینی در پیوند اعتباری ما می‌توانیم تغییرات ایجاد کنیم، کم و زیادش کنیم اما پیوند تکوینی فقط یک حالت دارد و قابل تغییر هم نیست برای همین است که می‌گویم ارتباط‌مان با اعمال‌مان تکوینی است.
وی در ادامه افزود: اصل بعدی این است که انسان مسافر الی‌الله بلکه سالک‌الی‌الله و بالاتر از آن صائرالی‌الله است ممکن است شما سفر کنید که در این حالت شما مسافرید اما گاهی با پای خودتان و پیاده سفر می‌کنید که در این حالت سالک هستید.
شاگرد علامه حسن زاده آملی افزود: اصل ششم این است که این انسان مسافر سالک به همه نیازهایش مجهز شده است وقتی که خداوند همه نیازهای یک بذر گیاه کوچک را تامین می‌کند مگر ممکن است که خداوند نیازهای مورد نظر روح انسان را تامین نکرده باشد.
محیطی بیان داشت: انسان با سعی و تلاش به طور تکوینی نه اعتباری همه داشته‌هایش را استخراج می‌کند زمانی که به حج می‌رویم و طواف به دور خانه خد ا را انجام می‌دهیم سوال اینجاست که چگونه در آنجا به خدامحوری برسیم من می‌گویم اول با آب زمزمه و بعد با سعی صفا و مروه که در اینجا منظور از آب تعبیر علم است و منظور از صفا و مروه سعی و تلاش که انسان با علم و سعی و تلاش می‌تواند به خدامحوری برسد.
وی افزود: اصل بعدی این است که انسان امیر قافله همه عالم به سوی خداوند و باب‌الله است این اصل یعنی اینکه انسان امیر قافله همه عالم است و همه دیگر مخلوقات در خدمت انسان هستند.
شاگرد علامه حسن زاده آملی بیان داشت: این انسان با این ویژگی‌هایی که گفته شد برترین مخلوق الهی است در اینجا باید گفت چرا ملائکه انتخاب نشدند و انسان به عنوان برترین مخلوق انتخاب شد، به خاطر این است که خدا انسان را آفرید و روح خود را در او دمید به همین علت او برترین مخلوق الهی است.
محیطی با اشاره به اصل آخر انسان و ارتباطش با خدا گفت: این انسان بیشترین احتیاج به ذات اقدس الهی دارد و عین فقر است تعبیر عین فقر یعنی اینکه شاید فقیر از خودش یک استقلالی دارد اما فقر یعنی اینکه تنها دارایی فرد نداری اوست.
وی با اشاره به خاطره‌ای از علامه‌ حسن‌زاده‌‌آملی گفت: ‌یکبار از ایشان سوال کردیم تا کتاب‌هایی از خودشان را برای خواندن توصیه کنند ایشان اولین کتاب را نامه‌ها و برنامه‌ها عنوان کردند، دومین کتاب مجموعه مقالات‌شان و سومین کتابی با عنوان نورالی‌النور عنوان کردند.
شاگرد علامه حسن زاده آملی بیان داشت: یکبار دو جوان از ایشان خواستند که یک نصیحتی برای زندگی‌شان بکنند ایشان هم فرمودند که ابتدا سعی کنید زندگی‌تان قرآن محور باشد و در این راه استقامت داشته باشید و همچنین سوره واقعه را همواره قبل از خواب بخوانید.http://www.rajanews.com

مقالات مرتبط

کتاب‌هایی که علامه حسن‌زاده آملی بر خواندن‌شان تاکید دارد

کتاب‌هایی که علامه حسن‌زاده آملی بر خواندن‌شان تاکید دارد کد ثبت علمی:۱۴۷۷-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۷۱۷   حجت‌الاسلام محیطی یکی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی کتاب‌هایی که این استاد…

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *