تاثیر کلمات در تکوین 

تاثیر کلمات در تکوین

کد ثبت علمی:۴۲۷-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۱۶۷۶

 

برخی بر این باورند که کلمات که از اموری غیر تکوینی است تاثیری در امور تکوینی به جا نمی گذارد.

برخی بر این باورند که کلمات که از اموری غیر تکوینی است تاثیری در امور تکوینی به جا نمی گذارد.
به این معنا که نمی توان برای کلماتی که به قول برخی باد هواست تاثیر در امور مادی و خارجی قایل شد و این که گفته می شود که هر کلمه ای می تواند در چیزهای مادی چون درخت و سنگ تاثیر گذار باشد امری موهوم و خرافی است.
هر چند که تحقیقات و پژوهش های میدانی تاثیرات کلمات را بر گیاهان و جانوران به اثبات رسانده و دانسته شده است که چگونه رشد بوته و گیاهی با کلمات و یا انرژی که از شخص ساطع می شود کم و یا زیاد می شود و این که کلمات عاشقانه و محبت آمیز و یا تندخویی و خشونت می تواند در رشد گیاهان و یا تغییر رفتاری جانوران موثر باشد.
اما در گذشته و حتی در حال حاضر برخی هنوز منکر کلمات و واژگان در حوزه امور تکوینی و خارجی هستند. از جمله بسیاری از افراد در باره خواندن صیغه عقد و کلمات آن پرسش های مطرح می سازند و یا در باره تکرار برخی از اسمای الهی و تاثیر آن پرسش های دارند.
استاد علامه حسن زاده آملی حکایت می کرد که در روزهای آغاز انقلاب اسلامی که گروه های مختلفی فکر ی و مکتبی در ایران هر کسی اندیشه و تفکری را تبلیغ و از آن دفاع می کرد، روزی در مجلس عقدی نشسته بود که فردی تحصیل کرده دانشگاهی نیز در آن مجلس حضور داشت. سخن از عقد و خواندن صیغه آن پیش آمد. آن شخص دانشگاهی که آدمی متشخص بود در جلسه گفت که این ها همه حرف است و این کار اگر سنت و آداب و رسوم اجتماعی نبود می بایست جمع شود؛ زیرا صیغه و کلمات اثری ندارد و چیزی جز باد هوا نیست.
استاد می فرمود من این صحبت ها را گوش می دادم تا این که مدتی گذشت و عقدی خوانده شد و هر کسی مشغول کاری شد. ناگهان به دانشگاهی رو کرده و او را به جملات و کلماتی سرزنش کردم به طوری که همه می شنیدند. دانشگاهی که به نظر می رسد پیرو مکتب کمونیست بود هنگامی که در جمع خود را مورد سرزنش و نکوهش دید خجالت زده و شرمگین شد و رنگ از چهره اش پرید و هاج و واج مانده بوده که چرا و به چه دلیلی سرزنش می شود؟
استاد می فرمود: رو به او کردم و گفتم : چرا رنگ از چهره ات پریده است ؟ چه اتفاقی افتاده که این گونه متغیر شده اید؟ کاری که نشد ؟ تنها باد هوا بود ؟ باد هوا چه تاثیری دارد که شما را این گونه متغیر کرده است؟
دانشگاهی سکوت کرد و دم بر نیاورد و فهمید که برای هر چیزی در کائنات اثر و تاثیری است و این گونه نیست که کلمات در هستی هیچ تاثیر نگذارند و جهان تکوین از جهان کلمات و یا امور غیر تکوینی تاثیر نپذیرد.

 

مقالات مرتبط

کتاب‌هایی که علامه حسن‌زاده آملی بر خواندن‌شان تاکید دارد

کتاب‌هایی که علامه حسن‌زاده آملی بر خواندن‌شان تاکید دارد کد ثبت علمی:۱۴۷۷-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۷۱۷   حجت‌الاسلام محیطی یکی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی کتاب‌هایی که این استاد…

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *