نکته ای از علوم غریبه

نکته ای از علوم غریبه

کد ثبت علمی:۱۳۲۳-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۵۶۳

وجود و واحد اندر علم اعداد  دو جسم اند و به یک روح اى نکو یاد
ولى در روحشان سرى عظیم است   که بسم الله الرحمن الرحیم است….

وجود و واحد اندر علم اعداد  دو جسم اند و به یک روح اى نکو یاد
ولى در روحشان سرى عظیم است   که بسم الله الرحمن الرحیم است

در علم اعداد که یک رشته آن علم اوفاق است و نیز در علم حروف که یک شعبه آن از آن به جفر هم تعبیر مى شود گفته مى شود که : الاعداد ارواح و الحروف اشباح و العدد کاءسنان المفتاح اذا نقصت او زادت لا یفتح الباب و الزیاده على العدد المطلوب اسراف و النقص منه اخلال .
مراد از نقل عبارت مذکور همان جمله اول است که آمده است : که عدد روح حروف است . مثلا اسم شریف ((محمد (صلى الله علیه و آله و سلم ))) که داراى چهار حرف (م – ح – م – د) است به منزله جسمى است که روح آن ۹۲ است زیرا که (م = ۴۰ + ح = ۸ + م = ۴۰ + د = ۴ = ۹۲) عدد ۹۲ روح است و کلمه محمد جسم آن . یا کلمه شریف ((على )) که داراى سه حرف است به منزله جسم است براى عدد ((۱۱۰)) زیرا که (ع ۷۰ است و ل ۳۰ و ى ۱۰) (۱۱۰ = ۱۰ + ۳۰ + ۷۰) پس علم اعداد به منزله علم به ارواح حروف است که علم جفر متضمن آن است . (به لطیفه هاى ۱۰۵ و ۱۰۶ از جلد اول مآثر آثار حضرت مولى روحى فداه مراجعه فرمایید.)
عیانى در کنوز الاسماء گوید:

نزل اهل خرد و اهل عیان  حرف جسم و عدد اوست چو جان

اما در بیان معناى بیت اول باید گفته شود که ((وجود)) و ((واحد)) به منزله دو جسم از براى یک روح اند. بیان : ((وجود)) داراى چهار حرف است که به عدد جمل ابجدى ، واو شش است و جیم سه و واو شش و دال چهار؛ و همچنین ((واحد)) چهار حرفى است که واو شش و الف یک و حاء هشت و دال چهار، که هر دو داراى یک عدداند. (و = ۶ + ج = ۳ + و = ۶ + د = ۴ = ۱۹) (۱۹ = ۴ + ۶ + ۳ + ۶) و (و = ۶ + ۱ = ۱ + ح = ۸ + د = ۴ = ۱۹) (۱۹ = ۴ + ۸ + ۱ + ۶)
گاهى یک عدد مى تواند روح چندین حروف و کلمه گردد. در اینجا روح ((وجود)) و ((واحد)) یکى است و آن هم عدد نوزده (۱۹) است چه اینکه کلمه ((ایجاد)) نیز همانند وجود و واحد به عدد نوزده روح دارد. فتدبر.
چه عجب اینکه در روح وجود و واحد یک سرى مطرح است و آن این است که به عدد حروف بسم الله الرحمن الرحیم است زیرا بسم الله الرحمن الرحیم داراى نوزده حرف است . از نکته ۲۶۲ هزار و یک نکته مولایم بشنو:
نکته ۲۶۲: بسم الله الرحمن الرحیم وجود واحد است . چه هر یک از وجود و واحد جسم یک روح اند و روحشان به عدد حروف بسم الله الرحمن الرحیم است . و از امیر (علیه السلام ) مروى است که ظهرت الموجودات عن بسم الله الرحمن الرحیم و این معنى موضوع مسائل عرفانى است که وجود واحد شخصى است .

منبع: جلد دوم شرح دفتر دل-شارح استاد صمدی آملی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام علیکم. متمنی است که در نسبت این مطلب با آیه ۳۰ سوره مدثر بفرمایید