نکاح انسانهای نخستین

نکاح انسانهای نخستین

کد ثبت علمی:۱۳۲۶-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۵۷۶

 

از رساله ((رتق و فتق )) حضرت علامه عارف حسن زاده آملی بشنو:
۹- نتیجه نهم نکاح انسانهاى نخستین با یکدیگر است که در هر دوره اى پس از انطباق معهود اولا به تولد مرد و زن متعدد متکون مى شوند – قوله سبحانه : و لقد خلقنا الانسان من صلصال من حماء مسنون (حجر /۲۸)…

از رساله ((رتق و فتق )) حضرت علامه عارف حسن زاده آملی بشنو:
۹- نتیجه نهم نکاح انسانهاى نخستین با یکدیگر است که در هر دوره اى پس از انطباق معهود اولا به تولد مرد و زن متعدد متکون مى شوند – قوله سبحانه : و لقد خلقنا الانسان من صلصال من حماء مسنون (حجر /۲۸)… و پس از تولد به توالد تکثیر نسل مى شود ((ذلک تقدیر العزیز الحکیم ))، نه این که فرزندان یک مرد و زن با هم نکاح کرده باشند زیرا که خلاف فطرت است چنان که لسان صدق روایات صادر از وسائط فیض الهى بدان ناطق است . بلکه شیخ رئیس در فصل چهارم از مقاله هشتم فن ثانى حیوان شفاء از کتاب حیوان ارسطو نقل کرده است که : ((شتر بر مادرش نمى جهد. شخصى بر جهیدن شتر بر مادرش حیله اى کرد چون شتر بدان آگاه شد بر او کینه کرد و هلاکش کرد. و همچنین اسب نجیب بر مادرش نمى جهد، چنان که بر امر ملکى به نام اسفویافس ، اسب را به اشتباه انداختند و بر مادرش جهید و بعد که فهمید خود را به گودالى انداخت و هلاک شد)). شیخ رئیس گوید: قریب به همین واقع را در خوارزم از بعضى ثقات شنیده ام .
پس اگر در تشریع ، جهیدن مردى بر مادرش یا خواهرش حرام شد حکایت از امر تکوینى دارد نه صرف اعتبار باشد که اگر اعتبار نشود طبع سلیم و فطرت الهى بدان میل داشته باشد.))

شرح دفتر دل حضرت استاد صمدی املی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *