مقدمه حضرت علامه آیه الله حسن زاده آملى بر شرح دفتر دل

بسم الله الرحمن الرحیم
اقر باسم ربک الذى خلق خلق الانسان من علق اقرا و ربک الاکرم الذى علم بالقلم علم الانسان مالم یعلم (قرآن کریم – سوره العلق ).
ظهرت الموجودات عن بسم الله الرحمن الرحیم (حضرت وصى جناب امیرالمومنین امام على علیه السلام ).
دفتر دل بارقه الهى است که به اقتضاى سوز و گداز دلى دردمند از زبان قلم به صورت نظم کشیده است ، و در نوزده فصل به عدد حروف باب رحمت رحمانى و رحیمى اعنى کریمه مبارکه
بسم الله الرحمن الرحیم اتساق و انسجام یافته است .
خداى سبحان را بر این موهبت شاکرم که قلم تقدیر رقم زده است که این دفتر گوهر معانى ، و این ماءدبه مائده آسمانى از قلم صاحبدلى فاضل بارع – اءعنى حجه الاسلام و المسلمین آقاى داود صمدى آملى اءیده الله سبحانه باالقاء اته السبوحیه – به گونه اى که شایسته آن بوده است شرح و تفسیر شده است . سخنى که درباره این شرح منیف مفید دارم این که :

آن کس که زکوى آشنایى است

داند که متاع ما کجایى است

از مدیران محترم انتشارات انبوغ قم – زاد هماالله الغنى سعه و برکه – کمال تشکر را دارم که این کتاب علیینى را با اسلوبى شیرین و دلنشین ، و طبعى مطبوع ، و کاغذى مرغوب ، و حروف و جلدى مطلوب به ارباب علوم و معارف و اصحاب تحقیق و تدقیق ارائه داده اند.
از حقیقه الحقائق و صوه الصور خداوند عالمیان مزید توفیقات و برکات صورى و معنوى را براى همگان مسئلت دارم . قوله سبحانه : انا لانضیع اجر من احسن عملا.
قم – حسن زاده آملى . ۷/۲۴/۱۴۲۰- ه ق برابر با۳۰/۴/۱۳۷۸- ه ش