قرآن کریم ، جفر جامع نظام هستى

قرآن کریم ، جفر جامع نظام هستى

کد ثبت علمی:۱۰۴۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۲۸۰

 

چو قرآن وفق اسم جامع آمد   ترا پس عین جفر جامع آمد 

  قرآن کریم ، جفر جامع نظام هستى

چو قرآن وفق اسم جامع آمد   ترا پس عین جفر جامع آمد 

جفر جامع نظام هستى قرآن کریم است. جامع به عدد ابجدى صد و چهارده است (ج = ۳ + ا = ۱ + م = ۴۰ + ع = ۷۰ = ۱۱۴). چه اینکه عدد سور قرآنى نیز بر صد و چهارده مطابق اسم شریف جامع است .
حضرت مولى در تعلیقه بر شرح فصوص قیصرى فرماید:
و فى الاسم الجامع الدائر فى اءلسنه هولاء الاکابر و مشایخ علماء الحروف سر و هو اءن عدد (ج ا م ع ) یساوى عدد السور القرآنیه ، القرآن المسطور بین الدفتین صوره الانسان الکامل الکتبیه کما اءن القرآن الکونى هو صورته العینیه ، و عدد اسمائه تعالى فى القرآن من غیر تکریر یساوى عدد سوره . و على هذا المنوال قولهم الجفر الجامع …
و لذا فائده جفر جامع اعتلاى به فهم خطاب محمدى (صلى الله علیه و آله و سلم ) است . فتبصر.
پس جامع به عدد ۱۱۴ است ؛ و سور قرآنى نیز ۱۱۴ تا است ؛ و اسماء الله در قرآن نیز بدون تکرار ۱۱۴ تا است ، و این قرآن صورتى کتبى انسان کامل است و قرآن هم جفر جامع است ؛ پس قرآن جفر جامع انسان کامل است . فتدبر.
لذا فرمود که : ((ترا پس عین جفر جامع آمد)). پس قرآن رحمت رحیمیه الهى و وقف خاص انسان است که براى اغتذاى انسان آمده است پس بخوان و بالا برو.
چه اینکه در ((رموز کنوز)) گفته آمد که : ((سور قرآنى جامع است ، و اسماى الهى در قرآن پس از حذف مکررات جامع است ، پس در قرآن یکصد و چهارده اسم اعظم است . و خود قرآن اسم اعظم است )).
و نیز در همین رساله آمده است : ((حرف الف ، ملفوظى آن ا ل ف است و قواى آن ۱۱۱ است که عالى و کافى است ، و با ضم حروف کلمه که سه است بر آن یکصد و چهارده مى گردد که جامع است و به عدد سور قرآنى است . یا عالى ، یا کافى ، یا جامع . در وصف جفر به جامع دقت و تدبر شود.)) انتهى .

منبع: جلد دوم شرح دفتر دل-شارح  استاد صمدی آملی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *