تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمى

تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمى

کد ثبت علمی:۱۲۲۰-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۴۶۰

 

یکى از شروحى که بر فصوص الحکم شیخ اکبر محى الدین بن عربى نگاشته شده شرح عارف فاشضل کمال الدین حسین بن حسن خوارزمى است . …

یکى از شروحى که بر فصوص الحکم شیخ اکبر محى الدین بن عربى نگاشته شده شرح عارف فاشضل کمال الدین حسین بن حسن خوارزمى است . شرح فصوص خوارزمى که به فارسى نگارش یافته , در حقیقت ترجمه شرح فصوص قیصرى است همراه با پاره اى توضیحات و اضافات و اشعارى که در بین آورده است .

حضرت استاد حسن زاده دام مجده این شرح را از ابتدا تا انتها تصحیح نموده و نیز تعلیقاتى را بر آن نگاشته است . معظم له در موخره اى که بر این کتاب دارد , چنین آورده است .

(( تصحیح و تحشیه این کتاب نفیس اعنى شرح خوارزمى بر فصوص الحکم بحول و قوت و مشیت اله و مدد و توجهات اولیاء الله سلام الله علیهم در چهار شنبه ۲۱ دیماه ۱۳۶۲ هجرى شمسى مطابق ربیع الثانى ۱۴۰۴ هجرى قمرى شروع , و در پنجشنبه اول ماه محرم ۱۴۰۵ هجرى قمرى مطابق پنجم مهر ماه ۱۳۶۳ هجرى شمسى از روى چند نسخه همین کتاب و چندین شروح فصوص الحکم خطى و چاپى از عربى و فارسى خاتمه یافت . مخفى نماند که این کمترین چند دوره شرح قیصرى بر فصوص الحکم را تدریس و تحشیه کرده است و آن را از روى نسخ عدیده اى تصحیح کرده است , از آن جمله است نسخ متعلق به اساتید عظام آیات حاج میرزا احمد آشتیبانى و حاج میرزا ابوالحسین شعرانى و آقا محمد حسین فاضل تونى قدس الله اسرارهم . . . علاوه اینکه راقم یکدوره خود فصوص الحکم را به فارسى شرح کرده است که هنوز به حلیت طبع متحلى نشده است . لذا به توفیق تصحیح و تحشیه این کتاب در این مدت قلیل نایل آمده است و گرنه در اضعاف زمان یاد شده میسور نبود و مع ذلک کله از ارائه تحمل مشاق در عمل فحص و تحقیق کتاب اعراض شده است , به اتکاء اینکه آن کس که ز کوى آشناییست داند که متاع ما کجایى است و مشک آن است که خود ببوید , نه آنکه عطار بگوید دعویهم فیها سبحانک اللهم و تحیتهم فیها سلام و آخر دعویهم أن الحمد لله رب العالمین )) .

گفتنى است این اثر استاد هم اکنون در اختیار موسسه انتشاراتى امیر کبیر قرار دارد و امید است به زودى کار چاپ آن به اتمام رسد و مورد استفاده علاقمندان واقع گردد .

منبع:نام کتاب : مرورى بر آثار و تألیفات استاد فرزانه حضرت آیت الله علامه حسن حسن زاده آملى[ دامت معالیه]

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *