هم رنگی مرگ با خود شخص
هم رنگی مرگ با خود شخص
هم رنگی مرگ با خود شخص
چنانکه در ابیات ملاى رومى ملاحظه فرمودید، در آغاز گفت: مرگ هر کس همرنگ اوست و هرکس از مرگ مى ترسد در حقیقت از خودش مى ترسد. سپس گفت: همه لذات و آلام و خوشیها و ناخوشیها در رستاخیز از نهاد خود انسان مى روید، که هر کس زرع و زارع و مزرعه خود و مهمان سفره خود است. چه، جزا نفس عمل است، چنانکه در حدیث شریف آمده است: انما هى اعمالکم ترد الیکم.
بعد از آن گفت: فعل همرنگ جزا نیست، یعنى به ظاهر و نظر ابتدایى. و در این معنى چند مثال آورده است و این مثالها همه از امور دنیوى و طبیعى است. این کار را براى این غرض نموده است که رفع اعتراض و ایراد در نسبت بین فعل اینجا و جزاى اخروى کند. لذا پس از تمهید آن مثالها، گفت: حمد حق مرغ جنت مى شود و و و .
اما در اثناى بیان عمل اینجا و جزاى آخرت، بیان مناسبت میان عمل و جزا را تا اندازه اى فاش کرد، که هرچند در بدو امر چنین مى نماید که فعل همرنگ جزا نیست و لکن با دقت و نظر معلوم مى گردد که فعل همرنگ جزاست، که ذوق طاعت جوى انگبین مى گردد، و خشم نفسانى مایه نار جهنم است، و وعده فردا و پس فرداى تو سبب انتظار تو در محشر مى گردد. لطایف و نازک کاریهایى که در این ابیات به کار برده شد بسیار است. در حدیثى، از حضرت امام صادق علیه السلام به این مضمون روایت شده است که حیوانات صور و مثل اعمال شما هستند.
منبع: معرفت نفس
پاسخها