مراقبه بر روی متضادها

مقاله ششم سرکار خانم مرجان علوی مقدم

استاد راهنماکاستاد حسن پورنجف شرف آبادی

کد ثبت علمی:۱۵۵۰-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۷۹۰

عنوان مقاله: مراقبه بر روی متضادها

مراقبه بر روی متضادها

یکی از معضلاتی که در مراقبه وجود دارد، علی الخصوص برای افرادی که در این زمینه مبتدی هستند، هجوم افکار بسیار زیاد به ذهن در هنگام مراقبه است.

وقتی مراقبه شروع می شود، انواع و اقسام فکرها به ذهن ما هجوم می آورند. هر فکری گویی فکر دیگر را فراخوانی می¬کند و فکر بعد از فکر می آید. گویی پایانی برای افکار وجود ندارد. افکار، همانند مورچه هایی که از لانه مورچه ها بیرون می آیند، به طرف ما هجوم می آورند. در برخی افراد، مراقبه به مبارزه کردن با این افکار منجر می شود و در نهایت بدون هیچ آرامشی پایان می پذیرد.

یکی از بهترین راهکارهایی که در این میان برای خاموش کردن ذهن در حین مراقبه وجود دارد، خاموش کردن ذهن با افکار متضادی است که در سطح ذهنی متجلی شده اند. مثلا اگر افکاری در رابطه با آسمان ابری به سراغ مان آمده، ممکن است با افکاری متضاد با آن پایان یابد. کافی است اگر به ذهن مان آمده که هوا ابری است، ما به صورت خلاقانه عبارت آسمان صاف و بدون ابر را در ذهن مان بکاریم. وقتی چنین تضادی در ذهن پدیدار می شود، بعد از مدتی ذهن به طرف خاموشی می رود و ناخودآگاه ساکت می شود. باید از این سکوت ذهن استفاده کرد برای فعال کردن آگاهی درونی و ورود به خلسه و یا خروج از بدن.

در مراقبه به هیچ عنوان با افکاری که به ذهن شما می آیند جنگ نکنید. این کار فقط ذهن شما را پر آشوب می کند و شما انرژی از دست می دهید و خسته می شوید. مراقبه بر روی افکار متضاد، یکی از راهکارهایی است که برای ساکت کردن ذهن بکار می رود.

اهمیت انرژی و قدرت درون در دنیای ماوراءالطبیعه و متافیزیک

شاید براش شما هم این سوال پیش آمده است که “چگونه نفوذ و نیروی نامرئی خود را افزایش دهیم و از آن بهره ببریم” ؟!

با افزایش انرژی درونی خود (مانیتیسم شخصی) چه کاری می¬توانید انجام بدهید؟!

بیش از آنچه که آرزو دارید را بدست آورید…

در طرح ها و مسئولیت هایی که به شما سپرده می شود موفق باشید، چیزهایی که به نظرتان ناراحت کننده یا زجر آور است احتراز کنید و…

بحث نیروهای درونی یکی از پیچیده ترین مباحث در اصول فرا روانشناسی، متافیزیک، ماوراءالطبیعه می¬باشد و تعاریف و نامهای متفاوتی توسط سبک ها و طریقت های مختلف بر آن داده می شود …

آزمون چهار عنصر

در مسیر معنوی، مرید باید با آزمون مربوط به چهار عنصر رو به رو گردد. این آزمون در دو سطح اولیه و پیشرفته اتفاق می افتد. در سطح اولیه مرید باید آزمون مربوط به چهار عنصر را که هم به صورت بیرونی و هم درونی گرفته می شود بگذراند. در سطح اولیه، مرید دانش مربوط به هر عنصر را بدست می¬آورد و بعد از گذراندن آزمون اولیه عناصر، دانش مربوط به آنها و نحوه کار کردن عنصرها را فرا می گیرد. چهار عنصر مورد نظر عبارتند از: آتش، هوا، آب، خاک(زمین)

عنصر آتش

در عنصر آتش، خشم مرید مورد آزمون قرار می گیرد. ممکن است در جهان بیرونی، مرید با خشم عمیقی رو به رو شود که ممکن است از یک ساعت تا چندین روز طول بکشد. مرید باید بتواند بر خشم خود تسلط و کنترل داشته باشد. همچنین امکان دارد که آزمون مورد نظر در جهان های درونی و در آسترال، به گونه ای باشد که به مرید توهین شود. فرد باید بتواند بر خشمی که در درون تولید می شود غلبه کند و آرامش خود را از دست ندهد.

عنصر هوا

در این آزمون، شخص باید بر وابستگی خود بر چیزها و همچنین انسانها غلبه کند. این وابستگی همچنین می تواند مربوط به امور درونی و بیرونی نیز باشد. ترس از دست دادن چیزی یا کسی مهم ترین فاکتور در این آزمون است و مرید باید بر آن غلبه کند. مرید باید در جهان بیرونی از هرگونه تخیل و خیالات نادرست دوری کند و از هر چیزی که حقیقت نیست و ارتباطی با حقیقت ندارد پرهیز نماید. در جهان های درونی ممکن است آزمون به این صورت باشد که شخص از یک بلندی پرت شود. افرادی که آرامش خود را از دست می دهند و فریاد می کشند در آزمون شکست می خورند.

عنصرآب

در این آزمون، مرید با صفت انعطاف پذیری و سازگار شدن با شرایط بیرونی و درونی مختلف من جمله فقر امتحان می شود. مرید باید منعطف باشد و با هر شرایطی که رو به رو می شود، همانند آب با انعطاف عمل کند. در جهان های درونی ممکن است مرید را وارد یک اقیانوس کنند و او باید به طرف ساحل شنا کند. فرد اگر نتواند به سمت ساحل شنا کند شکست می خورد. این آزمونی بر علیه مصیبت های زندگی است.

عنصر خاک (زمین)

در آزمون خاک، آرامش مرید در مواجه با مشکلات بوجود آمده مورد سنجش قرار می گیرد و مرید باید در تصمیمات خود ثابت قدم و استوار باشد و در کارهای خود ثبات داشته باشد. ممکن است آزمون در جهان های درونی به گونه ای باشد که مرید در بین دو کوه یا مکانی قرار بگیرد و از دو طرف بر او فشار بیاید. اگر داد و فریاد بکشد در آزمون شکست می خورد.

تست عناصر هم در سطح اولیه گرفته می شود و هم در سطوح پیشرفته درونی. در سطح اول ما دانش مربوط به چهار عنصر را بدست می آوریم و در سطوح پیشرفته در صورتیکه موفق به گذراندن آزمون شویم بر چهار عنصر موجود تسلط پیدا          می کنیم و آنها را تحت فرمان خود در می آوریم. عشق و توکل به رب درونی باعث می شود آزمون ها به سادگی و راحت پاس شود.

عنصر هوا در بدن با فکر و عنصر آتش با احساس و عنصر آب با شهوت و عنصر خاک با بدن فیزیکی در ارتباط است. به همین خاطر ما وقتی عنصر هوا را در اختیار داریم، بر فکر و ذهن و افکار خود مسلط می شویم، اگر بر عنصر آتش تسلط یابیم، بر عواطف و احساسات خود کنترل داریم، اگر بر عنصر آب مسلط باشیم، شهوت خود را در کنترل می گیریم، اگر بر عنصر خاک غلبه کنیم، بر بدن فیزیکی مان تسلط و کنترل خواهیم داشت.

عنصر هوا در بدن با فکر و عنصر آتش با احساس و عنصر آب با شهوت و عنصر خاک با بدن فیزیکی در ارتباط است.

به همین خاطر ما وقتی عنصر هوا را در اختیار داریم، بر فکر و ذهن و افکار خود مسلط می شویم، اگر بر عنصر آتش تسلط یابیم، بر عواطف و احساسات خود کنترل داریم، اگر بر عنصر آب مسلط باشیم، شهوت خود را در کنترل می گیریم، اگر بر عنصر خاک غلبه کنیم، بر بدن فیزیکی مان تسلط و کنترل خواهیم داشت؟

تمرین معنوی بخشایش

روح عشق، جای ساکت وآرامی را در نظر گرفته و با چشمان بسته به صورت طاق باز دراز می¬کشیم. سعی می¬کنیم که اندام های بدن را از پایین به بالاریلکس وشل کنیم .

بعد از این مرحله نور سفیدی را از فضا تجسم می¬کنیم که دقیقاً از قسمت زائده جناغ سینه وارد می¬شود و از آ؛ن نقطه کل بدنمان را روشن می¬کند.

تجسم می¬کنیم که این نور بقدری زیاد شده، که از کل بدنمان به مرکزیت چاکرای قلبمان به بیرون تراوش کرده وکل اطرافمان را در بر می گیرد.

در وحله اول اشخاصی را که  بنا به دلایلی نبخشیده ایم، درون این نور قرار داده و قلباً برایشان طلب خیر وبرکت کنیم.

بعد این مرحله تمام افراد خانواده، دوستان، محله، شهر، کشور، تمام کره زمین، منظومه شمسی … و نهایتاً کل کائنات رو در این نور جای بدهید. و از هر آنچه که خداوند در اختیار شما گذارده صمیمانه سپاسگذار باشید.

چند دقیقه به همین حالت باقی مانده وسپس تمام این مراحل را مرحله به مرحله به عقب برگردید.

بعد از تمرین به دلیل ارامش زیاد شاید مایل به استراحت باشین که حتما این کار را انجام بدهید. مدت این تمرین چهل روز ودر هر روز ۲۰دقیقه است.

بعضی از کسانی که این تمرین را انجام می¬دهند به دلیل لذت معنوی که در ناحیه جناغ سینه وکل چاکرای چهارم حس می¬کنند مایل به ادامه تمرین هستند که در صورتی که وابسته نشوند اشکالی جهت تمرین بیشتر از چهل روز نیست .

عمق مراقبه 

عمیق شدن در مراقبه بسیار بسیار مهم است. عمیق شدن در مراقبه یعنی توجه و تمرکز به موضوع یا نقطه مورد نظر. هر چقدر عمیق شدن بیشتر باشد قدرت مراقبه بیشتر است و در عین حال آرامش و دریافت انرژی ما نیز بیشتر می¬شود. عمیق شدن در مراقبه فقط و فقط با تمرین و پشتکار امکان پذیر است. بدون تمرین های مداوم و بدون پشتکار و تلاش چیزی حتی به اسم مراقبه هم وجود نداره که شما انجام بدید چه برسه به عمیق شدن در مراقبه. مواردی هستند که عمق مراقبه در تمرین بیشتر می کنند. مثلاً: مثل اینکه تمرین در مکان آرام و ساکت انجام داد یا تمرین را در طبیعت انجام داد این ها همه به عمیق تر شدن مراقبه کمک می¬کند. اما این ها لازم و ضروری نیستند، که البته این هم بر حسب کسب ها متفاوت هست و فرق می-کند. چیزهایی که برای مراقبه خوب نیست شامل خستگی ذهنی و بدنی و همچنین نبود و نداشتن تمرکز هست. در مراقبه همیشه تمرکز کلید اصلی است. با تمرکز هست که عمق مراقبه بیشتر می¬شود . با تمرکز است که شما زودتر به نتیجه می رسید و با تمرکز است که شما قدرت به دست می آورید. پس عمق مراقبه با تمرکز و انجام مستمر و مداوم تمرینات رابطه مستقیم دارد. مراقبه ها متفاوت هستند و در هر سطحی اگر تمرین درست به هنرجو داده شده باشد و در عین حال هنرجو تمرین درست و اصولی انجام بدهد و بقیه شرایط داشته باشد، مراقبه امکان پذیر است. حالا این می¬خواهد سطح یک ابر نور باشد یا خود هیپنوتیزم یا هر سبک دیگر. تنها و تنها در عمیق تر کردن مراقبه تمرکز و تمرین مداوم و پیوسته نقش بسیار مهمی ایفا می¬کند. بدون این دو تا چیزی به اسم مراقبه و عمیق شدن اون وجود ندارد.

خالی کردن ذهن یا تمرکز

خالی کردن ذهن روشی است که بیشتر در مراقبه های ذهنی استفاده می¬شود. خالی کردن ذهن، یعنی اینکه ذهن خودتان از هرچیز مضری خالی کنید. نگذارید هیچ اتفاق یا فکر مضری در مغز و ذهن شما وجود داشته باشد. این روش، روش بسیار سختی است و این روش افرادی بیشتر انجام می-دهند که به درجه استادی در مراقبه های ذهنی رسیدند. هر چند باز این کار در همان درجات هم کار سختی است، اما اساتید بهتر و راحت تر از بقیه افراد می توانند این کار کنند. چون یاد گرفتند که چطوری ذهن خودشان تربیت کنند. این تربیت کردن ذهن، شاه کلید همه چیز است که البته منظور از همه چیز دستیابی به قدرت و ایجاد آرامش خیلی قوی است. پس اگر یک شخص نمی¬تواند به راحتی ذهن خالی کند و این کار سخت هست پس باید چیکار کرد؟

جواب خیلی ساده است. به جای خالی کردن ذهن به دنبال افزایش تمرکز باشید. در افزایش تمرکز، یعنی اینکه شخص تمام قدرت و تمرکزش می-گزارد روی یک موضوع و یا یک نقطه. این کار خیلی خیلی راحت تر و در عین حال در مراحل اولیه و عادی خیلی بهتر است. چون ذهن شما این طوری تربیت می¬شود .

در تمرین تراتاک، تمرینی برای افزایش قدرت تمرکز  قرار دادیم. بسیار مهم است که تمرینات درست انجام بدهید. تمرینات تمرکزی سعی کنید در آرامش انجام بدهید تا نتیجه بهتر و قوی تری ببینید. پس کلید موفقیت شما چیزی جز داشتن تمرکز نیست. سعی کنید پرش های زیاد ذهن کنترل کنید و آن به یک موضوع متمرکز کنید. هر چقدر جلوی پرش های ذهن گرفته بشود، قدرت هم بیشتر      می¬شود.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *