(علامه حسن زاده)على علیه السلام نخستین جمع آورى کننده قرآن است

(علامه حسن زاده)على علیه السلام نخستین جمع آورى کننده قرآن است

کد ثبت علمی:۱۴۴۵-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۶۸۵

 

اگر پذیرفتیم که سوره هاى قرآن بعد از پیامبر خدا تنظیم شده ، قطعا نخستین کسى که بعد از رسول خدا قرآن را جمع آورى کرده شخص امیرالمؤ منین (علیه السلام ) بود و آن حضرت که دورد خدا بر او باد که کاملا آگاهى داشته که آیات درباره چه چیز و کجا و چه وقت و براى چه کسى نازل شده ، ….

اگر پذیرفتیم که سوره هاى قرآن بعد از پیامبر خدا تنظیم شده ، قطعا نخستین کسى که بعد از رسول خدا قرآن را جمع آورى کرده شخص امیرالمؤ منین (علیه السلام ) بود و آن حضرت که دورد خدا بر او باد که کاملا آگاهى داشته که آیات درباره چه چیز و کجا و چه وقت و براى چه کسى نازل شده ، و بزرگان صحابه قرآن را از او مى آموختند، و قرآن را از او یاد مى گرفته اند، و شکى نیست که شناخت آن حضرت به قرآن بیشتر از دیگران بوده ، و همه مسلمانان اتفاق دارند بر اینکه او در عهد پیامبر خدا حافظ قرآن بوده و چندین بار آن را بر پیغمبر خوانده است .
بنابراین تردیدى نیست که جمع و ترتیب آن حضرت حجت است زیرا آن جناب معصوم است چنانکه ما در شرح خطبه ۲۳۷ نهج البلاغه بیان داشته ایم و هر چه را معصوم بیاورد از وهن و فساد محفوظ است و بر همه افراد بشر حجت است ، و این ترتیب که هم اکنون در مصحفها و قرائت قرآن دیده مى شود همان است که على (علیه السلام ) ترتیب داده و قرائت کرده است .
ابن ابى الحدید معتزلى در دیباچه شرحش بر نهبج البلاغه درباره فضائل على (علیه السلام ) گفته است : اما قرائت قرآن و اشتغال به آن و اهتمام على (علیه السلام ) در این باب مورد توجه همگان قرار گرفته است چنانکه همه بر این عقیده اند که آن حضرت قرآن را بر پیامبر خدا حفظ مى کرد و جز او دیگرى آن را حفظ نمى کرد پس او نخستین کسى است که قرآن را جمع کرده و همه محدثین نقل کرده اند که او چندى از بیعت ابوبکر سر باز زد شیعیان مى گویند تاءخیرش بدان جهت بود که به بعیت به ابوبکر مایل نبود، ولى اهل حدیث این را نمى گویند بلکه مى گویند مشغول به جمع آورى قرآن شده بود، پس این دلالت دارد بر اینکه او نخستین فردى است که قرآن را جمع کرده و چون اگر در زندگانى پیامبر خدا (صلى الله علیه وآله ) جمع شده بود دیگرى نیازى نبود که بعد از وفات پیغمبر، او به جمع آورى شده بود دیگر نیازى نبود که بعد از وفات پیغمبر، او به جمع آورى آن مشغول گردد. هر گاه به کتبى که در مورد قرآن نوشته شده مراجعه کنى خواهى یافت که پیشوایان قراء همگى قرائتشان به او بر مى گردد، مانند ابوعمروبن علاء، و عاصم بن ابى النجود و غیر آنان چون قرائت آن دو باز مى گردد به ابى عبدالرحمان بى سلمى قارى ، و ابوعبد الرحمان که شاگرد او بود، و قرآن را از او فرا گرفته . پس این فن از فنونى است که سرانجامش به آن حضرت باز مى گردد مانند بسیارى از فضائل و فنون که جلوتر گفتیم . پایان گفته شارح نهج البلاغه .

منبع:رساله قرآن هرگز تحریف نشده است.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *