آنکه در رشدخوددقت کند، میبیند او را دو گونه غذاباید:

غذائى که مایه پرورش تن اوست وغذائى که مایه پرورش روان اوست.
و هریک رادهانى خاص است :
دهان آن، دهانست، و دهان این گوش. نه ازغذاى تن روان پرورش ‍مى یابد وفربه میشود، ونه ازغذاى روان تن .
آب مظهر و ظلل حیات و علم است و تن مرتبه نازله نفس و ظل آن است .

تن تشنه آب خواهد که ظل حیات است ، و روان تشنه علم خواهد که اصل آن است .

امام ملک و ملکوت ، صادق آل محمد صلى الله علیه و آله در تفسیر طعام کریم فلینظر الانسان الى طعامه  فرمود: علمه الذى یاخذه عن یاخذه .

بنگر که غذاى جسم و جان تو چگونه است؟ بدان که غذا باهمه اختلاف انواع وضروب آن، مظهر بقاء و از سد نه اسم قیوم و با مغتذى مسانخ است ، و تغذى حب دوام ظهور اسم ظاهرو احکام آن است .