دعای شرف شمس – حمیده سالم نژاد

موضوع مقاله: دعای شرف شمس

نویسنده:حمیده سالم نژاد

مقاله شماره سیزدهم گاهنامه مصباح کربلا(مطالب این مقاله تحت نظارت هیئت علمی مجتمع مصباح کربلا می باشد.)

کد ثبت گاهنامه_مقاله:  ۳۴۹۰۴۰۴۱۷/ح س/۱۳/۳۲۳

کدثبت مقاله در  مجتمع مصباح کربلا:۳۲۳

 

           شرف الشمس به دست خط مبارک علامه حسن زاده آملی

دعای شرف شمس که امروزه رواج یافته در علوم غریبه بدان توصیه شده است اما باید دانست که این دعا در هیچ یک از کتب روایی نیامده و از جهت سند نمی توان آن را به معصومین علیهم السلام منسوب کرد. پس از توجه به این نکته مهم باید پیرامون کیفیت و زمان نوشتن آن نکاتی را عرض کنم که در ادامه بدان اشاره می شود. متاسفانه دیده شده که افراد نا آگاه با دیدن ظاهر اشکال شرف شمس فقط مشابه آن را حکاکی می نمایند و توجهی به جهت نوشتن و آداب آن نمی کنند.

 

در مورد زمان نوشتن این دعا باید دانست که می توان در طول سال آن را نوشت اما بهترن زمان آن روز ۱۹ فروردین ماه هر سال شمسی اس که سبب می شود آثار آن بیشتر گردد. علامه حسن زاده می نویسد :

 

چون شمس در هر دوره به حرکت خاصه خود به ۱۹ حمل رسد، و آن در هر سال شمسی مطابق با ۱۹ فروردین ماه شمسی خواهد بود، در آن یک شبانه روز ، حروف عالیات شرف شمس را که هفت و سیزده اند ، بر نگین انگشتری حک کنند.و چنان انگشتری مزین به شرف شمس را نزد خواص شرفی خاص است .دروس هیئت و سایر رشته های ریاضی ج۱-ص۷۱.

 

تا این جا نکات مهم ذیل را باید توجه کرد که :

 

۱-دعای شرف شمس سند روایی ندارد.

 

۲-این دعا در ۱۹ فروردین ماه شمسی نوشته می شود.

 

۳- می توان آن را بر روی کاغذ و یا نگین انگشتر حک کرد و بهتر آنست که این دو زرد رنگ باشند.

 

۴-چون روایات ما به انگشتر عقیق و … تاکید کرده اند خوبست که سنگ انگشتری از عقیق زرد رنگ باشد. (روایات را در ادامه خواهید دید انشاالله).

در مورد شکل شرف شمس  و برخی از خواصش حضرت علامه حسن زاده آملی در کتاب هزار و یک نکته ص ۷۹۸ نقل کرده اند:

 

اولى خاتمى همى باید                                        که بود پنج گوشه آن خاتم

 

لیک شرط نوشتنش این است                                که نراند بر آن دوباره قلم

 

بنویسد عقیب آن سه الف                                     که صد و یازده بود برقم

 

بر سر هر سه چون سنان مدى                              بکشد آنچنان که نبود خم

 

بعد از آن میم بی دمى باشد                                   که بود کور و چشم او بر هم

 

پس بود نردبان سه پایه                                        که نباشد از آن زیاد و نه کم

 

بعد از آن چار الف بود هم سر                                چو انامل ستاده پهلوی هم

 

هست آنگاه ها و پس واوى                                   که بود کج به هیأت محجم

 

سیزده حرف باشد اینصورت                                   هر یکى در صفا چو باغ ارم

 

چار حرف وى است از تورات                                   چار ز انجیل عیسی مریم

 

پنج حرف دگر ز قرآنست                                        اسم اعظم همین بود فافهم

 

ای تویی حامل چنین اسما                                    ایمنی از همه بلا و سقم

 

نگزد مار و عقربت هرگز                                         نشوی تا تویی غمین و دژم

 

از وبا و علل تو آزادی                                            و ز تب و درد و جملگی الم

 

با توجه به مطلب بالا نکاتی که در هنگام نوشتن باید رعایت شود به شرح ذیل است:

 

۱-از سمت راست شروع شود و ستاره ای ترسیم گردد. باید توجه کرد که قلم برداشته نشود و پیوسته بکشید.

 

۲- هیچ خطی دوبار روی هم کشیده نشود.

 

۳-سه الف کشیده و خطی مستقیم که خمیدگی نداشته باشد بالای آن ترسیم شود که هر سه را شامل گردد.

 

۴- یک میم توپر و بی دم ترسیم گردد همانطور که در شکل آمده است.

 

۵- نردبانی سه پایه کشیده شود.

 

۶- بعد از آن چهار خط هم اندازه کنار هم کشیده شود.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

 

طریقه نوشتن حرز امام جواد علیه السلام

 

چه انگشتری برای نماز خوب است

 

داشتن انگشتر و النگو و سایر زینت‌ ها در برابر نامحرم

 

سنگ درمانی در اسلام

 

۷- یک «هـ» نوشته شود.

 

۸- یک واو کج همچو شکل کشیده شود. البته می توان آن را بیشتر کشید به گونه ای که بالای تمام اشکال ماقبل برود.

 

۹-حتما توصیه می شود که نویسنده با وضو این عمل را انجام و قلم و ابزار مورد استفاده از پول حلال و خمس داده شده تهیه شده باشد.

 

۱۰-تکرار نوشتن هر سال نیازی نیست .

 

۱۱- البته در علوم غریبه برای نوشتن، آداب و ریاضات خاصی است که به خاطر مصالحی فعلا بدان اشاره نمی کنیم.

 

۱۲- دعاها و حرزهای زیادی در روایات اشاره شده است که انشاالله اگر توفیق شد در جای خود مطرح خواهد شد که خواص برخی از آنها به یقیین بالا تر از این امور می باشد.

 

لازم به ذکر است که برخی این شکل را به گونه ای دیگر می نویسند اما چون حقیر جایگاه ویژه ای برای حضرت علامه حسن زاده آملی در این موارد قائل هستم از نسخه ایشان بهره می برم و آن را صحیح ترین روش می دانم. بر همین اساس شرف شمس را که توسط ایشان ترسیم شده است را برای شما قرار می دهم تا شما با چاپ آن از برکاتش استفاده نمایید.

 

 

 

نکاتی در تکمیل بحث:

 

برخلاف گفتار برخی از افراد هیچ اشاره ای به دعای شرف شمس در کتاب مفاتیح الجنان نشده است. «حضرت آیت الله مبشر کاشانی ، مبحث شرف الشمس را جزء علوم غریبه دانست و مرقوم کرد:

 

“شرف الشمس از علوم غریبه است، لکن در کتب متقدمین اعم از روایی و ادعیه و اذکار اثری نیافتم ، فقط متاخرین در چند قرن اخیر معتبر می دانند و بیاناتی درباره شرف الشمس و طریقه تکسیر آن به صورت مربع یا مسبع و غیره و نیز آثار و برکات آن مطالبی متذکر شده اند و بعضی آن را ماخوذ از اسم اعظم تلقی کرده اند و در کتاب جواهر مکنونه که از کتب خطی اذکار است

 

و همچنین در کتاب السحاب اللئالی تالیف سید عبدالله بوشهری و کتب دیگر، آثاری از جمله دفع فقر و بیماری ها و حفظ از گزند جانوران و ایمنی از بلایا وکسب عزت و بزرگی متذکر شده اند.”

 

معظم له در ادامه افزود: “کفعمی هم در کتاب جنت الواقیه آورده اند که این حروف شکل ، اسم اعظم است و در بعض کتب علمای شیعه دیدم که این شکل از امیرالمۆمنین علیه السلام می باشد ولی سندی برای ادعای خود ذکر نکرده اند.

 

مرحوم شیخ بهائی نیز در کتاب سرالمستتر ، در رابطه با این شکل که بعضا به شرف الشمس معروف شده مطالبی بیان فرموده است.”

 

آیت الله مبشر کاشانی در پایان ، به زمان و آداب و کیفیت شرف الشمس نیز اشاره و یادآور شد: ” می گویند که شرف الشمس باید در روز ۱۹ حمل که مطابق با روز ۱۹ فروردین است از طلوع آفتاب تا ظهر بر عقیق زرد و در صورت عدم امکان بر کاغذ زردی نوشته شود و با خود حمل نماید ولی در تجدید آن در روز مذکور در سال های بعد شرط نشده است و لازم نیست.

استفاده از انگشتر در روایات

 

آنچه در روایات بدان توصیه شده اینست که مومنین از انگشتر استفاده نمایند. « در روایتی از پیامبر (صلی الله و علیه وآله وسلم ) نقل شده است که فرمود: «انگشتر عقیق با خود بردارید که آن اول کوهی است که اقرار کرده است از برای خدا به یگانگی و از برای من به پیغمبری و از برای تو یا علی به امامت». بنابراین معلوم است که عقیق تشکیل شده عنصر معدنی (سنگ) انگشتر عقیق اندوه را از بین می برد. از خطرات محفوظ می نماید. موجب وسعت روزی و سلامتی از جمیع بلاها و ایمنی از شرور می شود.

 

_ از امیر المومنین نقل شده که «نماز با انگشتر عقیق چهل درجه زیادتی دارد بر نماز بدون انگشتر عقیق».

 

_ در روایت دیگری نقل شده که «دو رکعت نماز با انگشتر عقیق بهتر است از هزار رکعت که با آن نباشد».

شرف شمس:

 

انگشتر شرف الشمس همان انگشتری عقیق است که بر آن اسمای متبرکه نوشته شده است. بنابراین همان خواص و آثار انگشتر عقیق را دارد.

 

_در روایت آورده است که امیرالمؤمنان، انگشتری عقیق را برای حرز و دشمنان و بلاها در دست می کرد. (حلیه المتیقین،اثر علامه مجلسی، فصل سوم، ص ۳۲)

 

    _در حدیث معتبر از حضرت صادق علیه السلام منقول است که انگشتری عقیق در دست کنید که مبارک است و امید هست که عاقبت صاحبش مقرون به خیر و نیکی باشد. (همان)

 

-در روایت دیگری آمده است که هر کس انگشتر عقیق در دست داشته باشد، حاجتش برآورده است. (همان)

 

از حضرت صادق علیه السلام منقول است که انگشتر عقیق موجب ایمنی است در سفر. (همان)

 

در حدیث دیگری از آن حضرت نقل شده که هر کس انگشتری اش عقیق باشد، پریشان نشود و عاقبت کارش نیکو باشد. (همان، ص ۳۴)

استفاده از این انگشتری ویژه فرد و گروه خاصی نیست، البته باید حرمت آن را حفظ کرد و از آثار و فوائد آن آگاه بود.

فیروزه:

 

از حضرت رسول اکرم (ص) منقول است که خداوند عالمیان میفرماید که من شرم میکنم از دستی که به سوی من بلند شود به دعا و در آن دست انگشتر فیروزه باشد پس او را ناامید برنگردانم از امام جعفر صادق (ع) منقول است که هر کس انگشتر فیروزه دست نماید دستش فقیر نشود.امام صادق (ع) می فرماید: ای مُفضل فیروزه سیرگاه دیده های مردان و زنان مومنه است یا دور گرداننده دردهاست از دیده های ایشان .که فیروزه چشم را قوت میدهدو سینه را گشایش می دهد

دُر نجف:

 

امام صادق (ع) فرمودند: دُر نجف که در نجف اشرف خدا ظاهر می سازد بدرستی که هر که آن را دست کند بهر نظر کردنی به آن خداوند زیارتی یا حجی یا عمره ای در نامه عمل او بنویسد که ثوابش ثواب پیامبران و صالحان باشد و اگر خدا رحم نمی کرد بر شیعیان ما هر آیینه هر نگین از آن به قیمت بسیار میرسید . تفصیل بحث را در کتاب «حلیه المتقین»، علامه مجلسی(ره)، ص ۳۰ به بعد ملاحظه نمائید.

مقالات مرتبط

طلسم چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم   موضوع مقاله: طلسم چیست؟ نویسنده:سعید یزدانپناه صفری کوچی مقاله شماره هفتم گاهنامه مصباح کربلا(مطالب این مقاله تحت نظارت هیئت علمی…

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *