تسلط بر علوم گوناگون

تسلط بر علوم گوناگون

کد ثبت علمی:۳۱-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۱۲۷۸

اصول و فقه و تفسیر و روایت   دگر علم رجال و با درایت 
 ریاضى و نجوم و علم الات   بمن ارجاع مى گردد سوالات 

تسلط بر علوم گوناگون

در اصول ، معالم الاصول و قوانین میرزاى قمى و رسائل شیخ انصارى و کفایه آخوند خراسانى و در فقه شرح لمعه از اول تا آخر، شرایع محقق ، تبصره علامه حلى و کاسب شیخ انصارى با تفحص و تحقیق کامل و تعدادى از کتب جواهر الکلام به عنوان درس خارج : از کتابهاى طهارت و صلاه و خمس و زکات و حج و ارث به صورت استنباط فروع از اصول که به تصدیق منه استنباط و قوه اجتهاد از ناحیه حضرت علامه کبیر شعرانى مشرف شد. و درس خارج اجتهاد و تقلید از متن کفایه و خارج طهارت و صلاه و اجاره از روى متن ((العروه الوثقى )) را در خدمت حضرت علامه آیه الله رفیعى قزوینى مشرف بود که از زبان مبارک حضرت علامه رفیعى به ((فاضل آملى )) وصف مى شد. و در درس خارج فروع فقهیه علامه آشیخ محمد تقى آملى نیز شرکت فرمود.
در علم حدیث و روایت : ۱- جامع وافى فیض کاشانى را در محضر علامه شعرانى تلمذ نمود که پس از خواندن جامع وافى به انخراط در سلک روات دین و انسلاک در سلسله حمله احادیث صادره از اهل بیت عصمت و وحى مشرف گشته است . که دستخط شریف علامه شعرانى در کتاب ((در آسمان معرفت )) حضرت مولى آمده است . ۲- کتاب توحید بحار مجلسى ، ۳- جلد سوم بحار به تمامى آن در محضر علامه طباطبایى .
در علم درایه و رجال : ۱- دوره کامل رساله استاد علامه شعرانى در درایه که تا کنون به زیور طبع آراسته نشده است . ۲- دوره کامل ((جامع الرواه )) اردبیلى .
در علم ریاضیات و نجوم و هیئت و علم آلات .
۱- رساله فارسى ملا على قوشچى در علم هیئت ۲- شرح قاضى زاده رومى بر ((الملخّص الهیئه )) معروف به ((شرح چغمینى )) ۳- استدراک بر تشریح الافلاک شیخ بهایى به تاءلیف علامه شعرانى ۴- کتاب ((الاصول )) مشهور به اصول اقلیدس به تحریر خواجه طوسى که حاوى پانزده مقاله در حساب و هندسه است که همه مسایلش به براهین ریاضى مبرهن است ۵- اءکرمانالائوس . ۶- اکرثاوذوسیوس در مثلثات و اشکال کروى به تحریر خواجه طوسى . ۷- شرح علامه خضرى بر ((التذکره فى الهیئه )) محقق طوسى در علم هیئت . ۸- بعد از تعلم شرح خفرى بر تذکره به زیج بهادرى که اتمّ و ادقّ و اجدّ زیجات است پرداختند. ۹- استخراج تقویم نجومى در طى نه سال که موجب تبحر حضرتش بر استخراج شده است . و لذا یک دوره شرح کامل برزیج بهادرى نوشته اند. ۱۰- شرح کامل زیج بهادرى . ۱۱- تعلیم کتاب کبیر مجسطى تاءلیف بطلیموس قلوذى به تحریر خواجه طوسى در علم هیئت است و نهایه النهایات و مطلب اعلى در درس هیئت استدلالى است .
در عمل به آلات رصدى : ۱ و ۲- اسطرلاب و ربع مجیب به نحو کمال ۳- معرفت آلاتى که در کتابهاى یاد شده مذکور است .

منبع:جلد دوم شرح دفتر دل علامه حسن زاده آملی-شارح استاد صمدی آملی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *