تحدی

تحدی

کد ثبت علمی:۱۲۸۳-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۵۲۱

 

علامه عارف:

قرآن به نظم طبیعى و سیاق عادى عربى مبین بدون اعمال اصطلاحات صناعى با اعلام تحدى به حدى و به نحوىنازل شده است تا هیچ کس در کنار این سفره الهى بى طعمه نماند…..

علامه عارف:
قرآن به نظم طبیعى و سیاق عادى عربى مبین بدون اعمال اصطلاحات صناعى با اعلام تحدى به حدى و به نحوىنازل شده است تا هیچ کس در کنار این سفره الهى بى طعمه نماند.
قرآن را به صورت طبیعى و سیاق عادى عربى مبین ، بدون اعمال اصطلاحات صناعى ، با اعلام تحدى طورى نازل فرموده است تا خامل و نبیه ، و عامى و فقیه ، و بدوى و مدنى ، هر یک به مراتب خود از آن بهره برند و هیچ کس در کنار این سفره الهى بى طعمه نماند؛ چنانکه تعیین اوقات را به امارات طبیعى – اعنى امر واقعى حقیقى تکوینى – ارجاع فرموده است نه صناعى تا همه کس را بکار آید، و در عین حال به تعبیرى تادیه کرده است که معجز هر ذى فن یکفن در صناعت است . فرمود: یسئلونک عن الاهله قل هى مواقیت للناس و الحج ، لذا از عترت مروى است که الصوم للرویه و الفطر للرویه . مفاد آیه اینکه ترا از هلال پرسند، بگو هلال میزان اوقات براى مردم است و حج . و فرمود: وکلوا و اشربوا حتى یتبین لکم الخیط الابیض من الخیط الاسود من الفجر ثم اتموا الصیام الى اللیل . و ملاک را صبح صادق قرار داده است که تشخیص آن براى همه میسور است ، چنانکه از یتبین مستفاد و روایات اهل بیت عصمت و وحى بدان ماثور است ، و تفصیل آن در دروس معرفت وقت و قبله راقم مسطور است . و فرمود:
اقم الصلوه لدلوک الشمس الى غسق اللیل و قرآن الفجر ان قرآن الفجر کان مشهودا . این کریمه ناطق مواقیت پنجگانه صلوات یومیه است که از زوال شمس از کبد سماء تا انتصاف لیل ظهرین و عشائین را است ، و فجر صلوه صبح را. و فرمود: و هو الذى جعل لکم النجوم لتهتدوا بها فى ظلمات البر و الحر . و فرمود:
هو الذى جعل الشمس ضیاء و القمر نورا و قدره منازل لتعلموا عدد السنین و الحساب .

منبع:انسان و قران

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *