برهان بیانگر اسرار وحی است

برهان بیانگر اسرار وحی است

کد ثبت علمی:۱۳۵۸-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷۲۵۹۸

 

نگارنده به هر انسان ورزیده به فکر برهانى , و شایسته به خطاب عقلانى ارائه مى دهد که حکمت متعالى و صحف عرفانى تفسیر انفسى منطق وحى الهى اعنى کشف اتم محمدى اند . بیانگر اسرار روایات و رموز آیات فن شریف برهان است , اعنى که همه مبرهن به براهین واقعى اند….

نگارنده به هر انسان ورزیده به فکر برهانى , و شایسته به خطاب عقلانى ارائه مى دهد که حکمت متعالى و صحف عرفانى تفسیر انفسى منطق وحى الهى اعنى کشف اتم محمدى اند . بیانگر اسرار روایات و رموز آیات فن شریف برهان است , اعنى که همه مبرهن به براهین واقعى اند.

قلم در طرد معرفت فکرى زدن , و خط بطلان به منشورات براهین عقلى کشیدن , و دین الهى را جداى از عرفان و برهان داشتن و پنداشتن ستمى بس بزرگ است . و در عین حال تمیز بین دو نحو ارتزاق لا کلوا من فوقهم و من تحت ارجلهم ( مائده ۶۶ ) را ندادن سخنى سخت سست است . هیچگاه بشر نمى تواند از منطق و برهان بى نیاز باشد چنانکه از وحى و رسالت , و آن کس که بخواهد فرضا یکى از مطالب منطقى یا فلسفى را رد کند باید با دلیل رد کند . و دلیل خود فلسفه است و منطق , پس اقامه دلیل بر رد مبانى علوم نظریه کردن , با سلاح دلیل به جنگ دلیل رفتن است .

اگر چه هیچ دانشى به پایه بزرگى و ارزشمندى علم عرفان بالله نیست , و آن کس که عرفان ندارد نه دنیا را دارد و نه آخرت را , و لکن چنانکه عارف به فیلسوف مى گوید حق تعالى را باید با هر دو دیده نگریست که نه تشبیه لازم آید و نه تنزیه عین تشبیه , همچنین حق این است که معارف و علوم را باید با هر دو چشم عقل و عرفان نگریست که هر دو بر اساس منطق و برهان اند .
اولیاى دین ما علیهم السلام در مقام احتجاج و استدلال به طریق فکر و نظر اقدام مى فرمودند و احتجاج شیخ اجل ابو منصور احمد بن على بن ابى طالب طبرسى متوفى سنه ۵۸۸ ه ق , و احتجاج بحار در این مطلب سند زنده و دو شاهد عدل اند . و دیگر جوامع روایى ماثور از اهل بیت عصمت و وحى نیز در این امر برهان قاطع اند , بلکه قرآن مجید حجت بالغه است کما لا یخفى على اهله .

قرآن کریم در چند جا احتجاج انبیاء علیهم السلام را حکایت فرموده است , فصل اول احتجاج طبرسى در همین موضوع احتجاجات قرآن است , و عبارت او این است : ([ فصل فى ذکر طرف مما امر الله فى کتابه من الحجاج و الجدال بالتى هى احسن , و فصل اهله , قال الله تعالى فى کتابه مخاطبا لنبیه محمد صلى الله علیه و آله و جادلهم بالتى هى احسن , و قال عزمن قائل : و لا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتى هى احسن ]( . . .

منبع: قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *