امام صادق علیه السلام در اثار علامه حسن زاده ۴۴

امام صادق علیه السلام در اثار علامه حسن زاده

کد ثبت علمی:۳۱۱-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۱۵۵۹

تفسیر قل هو الله احد

شیخ صدوق در باب تفسیر قل هو الله احد، در کتاب توحید از وهب ابن وهب قرشى نقل مى کند، که از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: گروهى از فلسطین نزد امام باقر علیه السلام آمدند و از آن حضرت درباره مسایلى پرسش نمودند و حضرت بدانها پاسخ فرمود.سپس درباره الصمد پرسش نمودند. آن حضرت فرمود: تفسیر صمد در خود کلمه الصمد است . الف ، دلیل بر انیت خداست که فرموده : شهد الله انه لا اله الاهو، و این اشاره است به این که او از آن که حواس بتوانند به ادراکش آورند، غایب است . لام ، دلیل بر الهیت اوست به این که او خداست … چه ، تفسیر اله این است که کسى که مردم را از درک ماهیت و چگونگى  با حس و خیال باز مى دارد و آنان را حیران مى کند .تا این که فرمود: هر وقت شخصى در ماهیت بارى تعالى و کیفیت او فکر کند، درمانده شده ، متحیر مى گردد…
انیت از آن مشتق است . چنانکه از فرمایش امام باقر علیه السلام که نیکو فرموده است ، به دست مى آید که انیت همان قول خداى عز و جل ؛ شهد الله انه لا اله الا هو است و تعبیر از وجود به انیت و از حدود به ماهیت یا مائیت در سخنان و زبان اهل الله کم نیست .
ظهور تمام ماهیات به وسیله وجود است و به خودى خود نورانیتى ندارد و بلکه در ذات خود نیستى محض و تاریکى محض مى باشند و نور خود را از غیر خود، یعنى وجود کسب کرده اند؛ چون خداوند متعال حد و نهایتى ندارد، ماهیتى نیز در مورد او متصور نیست ، و والاتر از این کسى است که همجنس مخلوقاتش باشد.
در حدیث آمده است که : پروردگار ما، به ذات خود نورانى است . حى الذات ، قادر الذات و عالم الذات است . هر کس بگوید: او قادر به قدرتى و عالم به علمى و حى به حیاتى است ، در کنار خداوند متعال ، خداى دیگرى را شریک گرفته است و بر ولایت ما نیست .

 

منبع:فضایل و سیره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی

 

تفسیر قل هو الله احد

شیخ صدوق در باب تفسیر قل هو الله احد، در کتاب توحید از وهب ابن وهب قرشى نقل مى کند، که از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: گروهى از فلسطین نزد امام باقر علیه السلام آمدند و از آن حضرت درباره مسایلى پرسش نمودند و حضرت بدانها پاسخ فرمود.سپس درباره الصمد پرسش نمودند. آن حضرت فرمود: تفسیر صمد در خود کلمه الصمد است . الف ، دلیل بر انیت خداست که فرموده : شهد الله انه لا اله الاهو، و این اشاره است به این که او از آن که حواس بتوانند به ادراکش آورند، غایب است . لام ، دلیل بر الهیت اوست به این که او خداست … چه ، تفسیر اله این است که کسى که مردم را از درک ماهیت و چگونگى  با حس و خیال باز مى دارد و آنان را حیران مى کند .تا این که فرمود: هر وقت شخصى در ماهیت بارى تعالى و کیفیت او فکر کند، درمانده شده ، متحیر مى گردد…
انیت از آن مشتق است . چنانکه از فرمایش امام باقر علیه السلام که نیکو فرموده است ، به دست مى آید که انیت همان قول خداى عز و جل ؛ شهد الله انه لا اله الا هو است و تعبیر از وجود به انیت و از حدود به ماهیت یا مائیت در سخنان و زبان اهل الله کم نیست .
ظهور تمام ماهیات به وسیله وجود است و به خودى خود نورانیتى ندارد و بلکه در ذات خود نیستى محض و تاریکى محض مى باشند و نور خود را از غیر خود، یعنى وجود کسب کرده اند؛ چون خداوند متعال حد و نهایتى ندارد، ماهیتى نیز در مورد او متصور نیست ، و والاتر از این کسى است که همجنس مخلوقاتش باشد.
در حدیث آمده است که : پروردگار ما، به ذات خود نورانى است . حى الذات ، قادر الذات و عالم الذات است . هر کس بگوید: او قادر به قدرتى و عالم به علمى و حى به حیاتى است ، در کنار خداوند متعال ، خداى دیگرى را شریک گرفته است و بر ولایت ما نیست .

 

منبع:فضایل و سیره چهارده معصوم در اثار علامه حسن زاده آملی

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *