یا جبل الصبر یا زینب سلام الله علیها – سید احمد نجفی

یا جبل الصبر یازینب ارواحنا فداه

حاج محمد اسماعیل دولابی رحمت الله علیه:

آیا می‌دانی وقتی قلب  حضرت زینب(علیه‌السلام) محزون شود چه بر سر عالم می‌آید؟ تصور کنید که هیچ بچه‌ای و هیچ خانمی گریه نکند و تشنه نشود؛  فقط خانم زینب (علیه‌السلام) غصه‌دار شود. او خود همه است. قلب همه شیعیان محزون می‌شود. او کبد و سینه‌ای چون امیر‌المؤمنین(علیه‌السلام) داشت، که وقتی خطبه خواند، کسانی که پیرمرد بودند و ایام گذشته را دیده بودند، تصور کردند حضرت امیر(علیه‌السلام) دارد خطبه می‌خواند.

بعضی از آنها جمعیت را شکافتند و جلو آمدند. یکی از آنها که آمده بود، وقتی برگشت گفت هذه زینب بنت علی(علیه‌السلام) این زینب است که صدا می‌زند.

علت داشت که حضرت، کلام را  رساند. زیرا زنگ شترها را بسته بودند و سر و صدا راه انداخته بودند تا صدای خانم به  مردم نرسد. وقتی مظلومان خیلی مشهور باشند ظالم می‌خواهد آنها را بپوشاند. صدای زنگ شترها و هیاهو و هلهله عرب را زیاد کرده بودند تا کسی صدای خانم را که خطبه می‌خواند، نشنود. به مرحمت خدا و با اشاره حضرت، سکوت محض شد. چگونه می‌شود شتر راه برود اما صدا نکند؟ نفس اعراب هم ساکت شد. اگر بزرگ خانه‌ای به اهل آن بگوید ساکت، نفسها همه بند می‌آید.

خانم زینب(علیه‌السلام) بگوید اسکتوا چطور؟ نفس امیر‌المؤمنین(علیه‌السلام) بگوید ساکت؛ از تمامی زمین هم نفس درنیاید، زیاد نیست.

پی نوشت: دلیل انتخاب این مطلب اهمیت این ایام که ایام اسارت اهل بیت حضرت سیدالشهدا ارواحنا فداه می باشد بوده است ..همچنین مرحوم حاج اسماعیل دولابی همسر خواهر آیت الله ںجفی ،از تاثیر گذار ترین شخصیت های زندگی ایشان بودند که محبت و عشق این عارف دلسوخته به امام حسین و اهل بیت بر کسی پوشیده نبوده است…رحمت و رضوان خدا بر روح بزرگ ایشان.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *