مقاله غریب آشنا

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع مقاله: غریب آشنا

نویسنده:محمد هادی اصلاحی

مقاله شماره نهم گاهنامه مصباح کربلا(مطالب این مقاله تحت نظارت هیئت علمی مجتمع مصباح کربلا می باشد.)

کد ثبت گاهنامه_مقاله:  ۲۵۶۰۳۴۸۰۸۱/م  ه ا/۹/۳۱۰

کدثبت مقاله در  مجتمع مصباح کربلا:۳۱۰

یکی از مهمترین مسائل شیعه، مسئله امام و ولی او است . حال که در زمانی به سر می بریم که چشم عالمیان از دیدن جمال دلربایش محروم است و در عصری زندگی می کنیم که حال ما شکوه محضر خداست که در السنه دعا های ما چنین آمده است :

اللهم انا نشکوا الیک فقد نبینا و غیبه ولینا و کثره عدونا و قله عددنا …..

طبعا راه نجات مظلومین عالم ، توجه ویژه به یگانه منجی عالم بشریت ،قطب عالم وجود ، وارث همه اولیاء الهی ، خاتم اوصیاء، ولی الله الاعظم حضرت مهدی عجل اله تعالی فرجه الشریف  است. اما افسوس که دنیا غرق در بی توجهی نسبت به حضرت است .

از زمان غیبت تا کنون مظلومترین فرد عالم ، ایشان بوده اند. بیش از ۱۲۰۰ سال است که استخوان در گلو و خار در چشم روزگار به سر می برند . چرا که به تمام ظلم هایی که در عالم رقم می خورد اطلاع کامل دارند و نسبت به بندگانش هزار بار مهربان تر از مادر است . امیرالمومنین علیه السلام به زمیله فرمودند: «ای زمیله! هیچ مومنی نیست که بیمار شود مگر این که به مرض او مریض می شویم و اندوهگین نشود مومنی مگر این که به خاطر اندوه او اندوهگین گردیم و دعایی نکند مگر این که برای او آمین گوییم و ساکت نماند مگر این که برایش دعا کنیم.»       

این مهرورزی نه فقط در مورد دوستانشان بلکه در مورد همه بشریت حتی دشمنانشان است  . اهل بیت علیهم السلام را با خودمان مقایسه نکنیم . اگر فردی به ما دشمنی کرد از او کینه به د ل می گیریم و حاظر نیستیم او را ببینیم چه برسد که به او مهربانی کنیم. ولی معصومین علیهم السلام از آنجا که حریص به هدایت همه بشر هستند ، نسبت به همه مردم حتی دشمنان در نهایت اشفاق و مهرورزی هستند . این مهرورزی به حدی است که خدا برای تسلای دل پیامبر عزیزش و برای اینکه از فرط نارحتی، به خاطر هدایت نشدن دشمنانش جان ندهد می فرماید : “لعلک باخع نفسک ان لا یکونوا مؤمنین “

می دانید که تمام صفاتی که در قرآن برای پیامبر گرامی اسلام آمده است برای فرزند گرامی ایشان حضرت مهدی علیه السلام نیز صادق است .چرا که خود حضرت در روایتی می فرماید : او هم اسم من ، هم کنیه من و خلقا و خلقا شبیه ترین افراد به من است.

لذا امام زمان علیه السلام از اینکه بشریت از ولایت صحیح ، از عروه الوثقی و حبل الله متین که راه نجات و هدایت بشریت است فاصله گرفته است ، قلب حضرتش در ناراحتی است و گویا خدای مهربان هر روز ندای “لعلک باخع نفسک ان لا یکونوا مؤمنین “

جهت تسلای قلب نازنینش سر می دهد .

در این روزگار غریب غربت حضرت مهدی علیه السلام، وظیفه مهدی باوران این است که هستی خود را برای زمینه سازی ظهور شریف حضرتش ، وقف کنند . ولی باز هزاران مرتبه افسوس و حسرت که حتی مولای عزیزتر از جان ما در میان مهدی باوران غریب هستند و بلکه غریب تر. و کان الانسان ظلوما جهولا

برخی از مصادیق غربت ایشان در میان مهدی باوران این است که:

    ۱- دچار روزمرگی شده ایم و مسئله غیبت برای ما یک امر عادی شده است .ظهور و غیبت امام زمان علیه السلام برای ما فرقی ندارد .لذا در مواقعی که مظان استجابت دعاست ، از خرج کردن این دعای مستجاب برای مولای خود ، بخل می ورزیم و برای خود دعا می کنیم . که این مسئله مورد گله و شکایت امام زمان علیه السلام نیز واقع شده است (رجوع شود به داستان شهید محراب آیت الله صدوقی )

   ۲- حتی همان موقع که دعا برای امام زمان علیه السلام می کنیم وقتی به کنه این دعا و به نیت خود عمیقا توجه می کنیم متوجه می شویم این دعا برا ی خودمان است نه برا ی مولایمان .فهمیدیم که فرج حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف ،فرج و گشایش گرفتاری خودم را به دنبال دارد لذا برا ی تعجیل در ظهور دعا می کنیم .ظاهر این دعا ، دعا برا ی ظهور مهدی فاطمه علیهما السلام است ولی باطن این دعا، دعا برای خود و دعا از روی  هوای نفس و خودخواهی است .

ابی بصیر یا زراره که هر دو از برجسته ترین شاگردان امام صادق علیه السلام هستند یکی از این دو بزرگوار به حضرت گفتند:

کی امر ظهور مهدی موعود تحقق پیدا می کند ؟

حضرت فرمودند : برا ی چه می خواهی ؟

گفت : آقا سینه ما تنگ شده است . دشمنان زیاد شدند و ….

حضرت فرمودند :”برو دنبال کارت . تو به فکر خودت هستی . تو دنیا را می خواهی ؛ می خواهی وضعت خوب شود .”

ما منتظر نیستیم . منتظر واقعی خدا و اهل بیت علیهم السلام هستند . “فانتظروا انی معکم من المنتظرین”

انتظار جزء صفات عالی توحید است .

ان شا الله روزی بیاید که ولی شناس شویم .کسی که ولی شناس شد و به این معرفت برسد به فرمایش امام صادق علیه السلام برای او ظهور و غیر و ظهور فرقی ندارد .معرفت را بخواهید .

خوش به حال عارفانی که چنین سخن می کنند :

کی رفته ای زدل که تمنا کنم تو را                                      کی بوده ای نهفته که پیدا کنم تورا

با صد هزار جلوه برون آمدی که من                                   با صد هزار دیده تماشا کنم تو را

 ۳- چقدر از او فاصله داشتیم آن موقع که او را می خواندیم ؟ چقدر از حضرت مهدی علیه السلام دور بودیم آن موقع که می گفتیم ” یابن الحسن بیا ” .

 شما وقتی با یک بزرگی کار داری به او نمی گویی : بیا .خودت به سراغ او می روی . خودت به سمت او حرکت می کنی .چطور است که با عالیترین انسان هستی کار داری و به ایشان می گویی بیا و از حرکت به سمت او باز ایستاده ا ی؟! این کمال بی ادبی و بی معرفتی به ساحت مقدس ایشان است . از همه یا بن الحسن یابن الحسن گفتن ها واز تمام دعاهایی که برا ی فرج کرده ایم باید توبه کنیم که جز بی ادبی محضر مبارکش چیزی نبوده است.مثل توبه از نماز هایی که تا به حال خوانده ایم و توبه از تمام عبادت های به ظاهر خالصانه یمان ……

یاد آوریم حادثه دعوت حضرت موسی برای جنگ ، که با پاسخ بی ادبانه بنی اسرائیل مواجه می شدند که می گفتند : تو با خدای خود به جنگ برو و اوضاع که به سامان شد ما خواهیم آمد .

با طن دعای افرادی که برای ظهور دعا می کنند ولی از حرکت باز ایستاده اند و به سمت نور حرکت نمی کنند حال قوم موسی است که در مطلب قبل بیان شد. حالی پر از خودخواهی و خود پرستی که آفت تما م خوبی هاست.

به فرمایش بزرگان اگر تمام خیر ها را انجام دهید و در شما خودبینی و تکبر و خودخواهی باشید از شما پذیرفته شده نیست . انما یتقبل الله من المتقین .

بیایید از این خودخواهی و خود پسندی و از این آتش خانمان سوز به خود حضرت مهدی علیه السلام که شافی و کافی است پناهنده شویم و از ایشان درمان دردمان را بخواهیم .از حضرتش بخواهیم قطره ای از معرفت خود را به ما بچشاند که شراب طهوری است که عالم را مست ولایش می کند .

وجود نازنین امام زمان علیه السلام برای اینکه بتواند هستی را روزی دهد از گریه بر جدّ غریبش، توان می گیرد بیایید امام خود را امام خود قرار دهیم و همراه با ایشان از فیض اشک بر سید الشهدا علیه السلام بهره بریم و درد خود را چاره ای سازیم .

آشنایان ره عشق در این بحر عمیق                                    غرقه گشتند و نگشتند به آب آلوده

باشد که خداوند متعال به حق اشک بر مذبوح من القفا  طالبان حق و حقیقت را به سر منزل معرفت و عشق برساند و جان های محبین اهل بیت علیهم السلام را به حقایق حسینی حیات بخشد .

عصر جمعه هشتم ربیع الاول  ۱۴۴۳سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام

 

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. This is the perfect blog for anyone who wishes to find out about this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want toÖHaHa). You definitely put a brand new spin on a topic that has been discussed for many years. Excellent stuff, just great!