معرفی چند رساله تالیف حضرت آقا

معرفی چند رساله تالیف حضرت آقا

کد ثبت علمی:۱۱۴۶-۶۱۰-۳۴۹۰۴۰۴۰۱۷-۲۳۸۶

 

معرفی چند رساله تالیف حضرت آقا

الف: رساله وحدت از دیدگاه عارف و حکیم . در آن به منهل عذب صحف عرفانیه و حکمت متعالیه در توحید حق و حق توحید معاضد به درر آیات و غرر روایات و دیگر شواهد و بینات بحثمی شود.
ب: نهج الولایه .درآن به براهین قاطعه مبرهن میشود که همواره انسان کاملی با بدن عنصری در عالم طبیعی و سلسلهی  زمان باید موجود بوده باشد که چنین کس به حکم تضافرو تواتر روایات جوامع فریقین در عصر محمدی صلی الله علیه و آله و سلم بقیه الله و تتمه نبوه و خاتم اولیای علی الاطلاق مهدی موعود استکه جز در نبوت تشریعی و دیگر مناصب مستاثره ختمی حائز میراث خاتم به نحو اتم است.
ج: رساله انه الحق.در دو مساله شریف بحثمیکند .یکیموضوع صحف کریمه اهل الله و دیگر معرفت نفس که مفتاح خزائن ملکوت است.
د: رساله سی فصل.در تعیین خط زوال ، مشرق و مغرب اعتدال و تحصیل سمت قبله ی آفاق به طریق دائره هندیه که در موضوع خود رساله ای بدیع است.
ه:تصحیح رساله قضا و قدر علامه دهدارو تعلیقات بر آن.چون راقم آن را در موضوع خود بسیار ممتع و مفید یافته است و تا آنجا که آگاهی دارد در دست طبع و نشر قرار نگرفته است ، در معرض استفاده ی ارباب علم نهاده است.
و:رساله ای درتعیین سمت قبلهی  مدینه و تعیین خط زوال به اعجاز رسول الله صلی الله علیه و آله که معجزه ی فعلی باقی آن حضرت است.
ز: رساله ایدرمیل کلی.در آن بحثمی شود از مبدا تاریخی شکل شانزدهم مقاله چهارم اصول اقلیدس و انتقاص میل کلی و انطباق و انفتاح معدل النهار و منطقه البروج و تفسیر رتق و فتق کریمه ” ان السموت والارض کانتا رتقا ففتقناهما” و حرکت نقطه ی اعتدال یعنی حرکت اقبال و ادبار که چون دیگر رسائل این سفینه حائز اهمیت است.
ح:رساله ای در چند مطلب ریاضی
ط:رساله ای در تکسیر دائره و تحصیل نسبت قطر به محیط
ی: رساله ای در ظل تانژانت و تحصیل جیب و ظل و ظل تمام و جیب تمام و فروع چندی متفرع بر آن . در موضوع خود چون دیگر اترابش بسیار مغتنم است.
ک:مقاله ای پیرامون فنون ریاضی و ترغیب و تحریص به تعلیم و تعلم آن.
منبع : نامه ها و برنامه ها

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *