بسم الله این هم چند کلمه به قول شما دستورالعمل :

در شب شنبه ۳۰ / ۳ / ۱۳۴۹ در قم گفتم :

سرمایه راه رو حضور و ادب است

آنگاه یکى همت و دیگر طلب است

ناچار بود رهرو ازین چار اصول

ورنه به مراد دل رسیدن عجب است

و هم در صبح دوشنبه ۱ / ۴ / ۱۳۴۹ در قم گفتم :

هرکس که هواى کوى دلبر دارد

از سر بنهد هر آنچه در سر دارد

ورنه به هزار چله ار بنشیند

سودش ندهد که نفس کافر دارد

برادرم قدم اول در سلوک توبه و پاکى از گناه و دورى از گفتار ناپاک , و کردار و اندیشه هاى ناشایسته و خویهاى نکوهیده است . در کلام خداى غفور رحیم نیکو تدبر کن که فرمود : ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین سعى کن تا محبوب کردگار شوى . از شیخ عارف شبسترى یادى شود :

موانع تا نگردانى ز خود دور

درون خانه دل نایدت نور

موانع چون درین عالم چهار است

طهارت کردن از وى هم چهار است

نخستین پاکى از احداث و انجاس

دوم از معصیت و ز شر وسواس

سیوم پاکى ز اخلاق ذمیمه است

که با وى آدمى همچون بهیمه است

چهارم پاکى سر است از غیر

که اینجا منتهى مى گرددش سیر

اگر سالکى بدان که طى مراحل و قطع منازل جز به گامهاى نفى و اثبات میسر نیست , و این معنى جز در کلمه طیبه]( لا اله الا الله]( یافت نشود . اهل الله گفتند که هیچ نوع از انواع اذکار و عبادات در ترقى درجات و مقامات معنوى اثر این کلمه طیبه را ندارد . از این روى رسول الله صلى الله علیه و آله فرمود که :

[ ( کل حسنه یعملها الرجل توزن یوم القیامه الاشهاده أن لا اله الا الله فانها لا توضع فى المیزان لانها لو وضعت فى المیزان و وضعت السماوات و الارضون السبع و ما فیهن کان لا اله الا الله أرجح من ذلک]( . به پارسى این که : در روز رستاخیز هر کار نیک سنجیده شود جز گواهى دادن به لا اله الا الله که آن را در ترازو ننهند چه اگر در ترازو رود آسمان ها و زمین هاى هفتگانه با وى برابرى نکنند . کنایه از این که ثواب این کلمه را نهایت نبود و به شمار نیاید و هیچ چیز هم سنگ او نگردد . در این اوان که بحمدالله با[ ( لا اله الا الله]( محشورى , خوش آن که با دوست حشر على الدوام دارد . حبیبا همت بلند دار و از کمال اخلاص :

دوست بگو دوست بگو دوست دوست

تا نگرى هر چه بود اوست اوست

اجازه بفرمایید تا از گفته هایم را بشنوید :

همتى اى جان من سیر سماوات را

گوى خدا و مجوى کشف و کرامات را

حاجت رندان راه نیست بجز وصل یار

تا تو چه حاجت برى قبله حاجات را

دار حضور و ادب همت و آنگه طلب

وقف مر این چار کن یکسره اوقات را

دوش نداى سروش آمده در گوش هوش

کوش به آبادى کوى خرابات را

طاعت عادى تو بعد ز حق آورد

قرب بود در خلاف آمد عادات را

کیست مصلى کسى کوست مناجى دوست

آه که نشناختى سر عبادات را

دولت فقرت کند مستطیع اى بختیار

کعبه وصلش طلب میکن و میقات را

مرد طریقت بود ظاهر و باطن یکى

نور حقیقت بود تارک طامات را

علم حجابست ار زینت خود بینیش

خواه جواهر بگو خواه اشارات را

رو سوى قرآن که تا در دل هر آیتش

فهم کنى معنى درک مقامات را

اى تو کتاب مبین وى تو امام مبین

آیت کبراستى خالق آیات را

از سر اخلاص جو سوره اخلاص را

تا که ز نفیش برى بهره اثبات را

همچو حسن در سحر بر سر و بر سینه زن

بو که خدایت دهد ذوق مناجات را

برادرم حرف این و آن را مزن , دم فروبند و تماشا کن . بنگر و عبرت بگیر . به فکر خود باش . دست توسل به دامن خاتم اوصیاء و اولیاء امام زمان مهدى موعود حجه بن الحسن العسکرى علیهما السلام دراز کن که گردنه هاى سهمگین و هولناک در پیش دارى و آن بزرگوار امیر کاروان است . از افراط و تفریط بپرهیز[ . ( اهدنا الصراط المستقیم]( گوى . از پیروى نفس حذر کن . از اوباش بگریز . به مضمون نامه اى که در پیش تقدیم داشتم عمل کن . به آنچه که شفاها معروض داشتم اهتمام و اعتناء داشته باش . پاسبان حرم دل باش .

اى سالک ره از خود خبردار

بس رهزنت هست در هر کمینى

دل را به یاد دلدار یک جهت کن تا از محبین باشى . مناجات محبین امام زین العابدین و سید الساجدین صلوات الله علیه را فراموش مکن[ : ( بسم الله الرحمن الرحیم الهى من ذا الذى ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا . . ]( . .

در ۲۶ / ۴ / ۱۳۴۹ که از حضور شما درآمدم در راه گفتم :

جز مهر توام اگر دگر کیشم باد

راحت همه رنج و نوش ها نیشم باد

جز سایه لطف تو مبادا به سرم

گر یکسره ما سواى تو خویشم باد

ثقه الاسلام کلینى رضوان الله تعالى علیه در کافى از ابو جعفر امام محمد باقر علوم النبیین علیه السلام روایت کرده است که :

[ ( سئل رسول الله صلى الله علیه و آله أى المؤمنین أکیس ؟ فقال : أکثرهم ذکرا للموت و أشدهم له استعدادا]( ۱ )] .

یعنى از رسول الله صلى الله علیه و آله پرسیدند چه کسى در میان مؤمنان از دیگران زیرک تر است ؟ در جواب فرمود : آن که به یاد مرگ بیشتر , و در آمادگى براى آن شدیدتر است .

خداى متعال نوح پیامبر علیه السلام را در قرآن ستوده است که : ( انه کان عبدا شکورا)

جناب ابن بابویه رحمه الله علیه در[ ( من لا یحضر]( از کشاف حقائق امام به حق ناطق جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام روایت کرده است که حفص بن بخترى از آن حضرت نقل کرده است که نوح نبى علیه السلام در هر صبح و مساء ده بار این دعا را مى خواند از این رو عبد شکور نامیده شده است :

[ ( اللهم انى أشهدک انه ما اصبح و أمسى بى من نعمه و عافیه فى دین أودنیا فمنک وحدک لا شریک لک , لک الحمد و لک الشکر بها على حتى ترضى و بعد الرضا]( ۲ )] .

سعى کن که اول دل بگوید و آنگاه زبان . اى من فداى آن که دلش با زبان یکى است .

حسن حسن زاده آملى

۳۰ / ۴ / ۱۳۴۹ ه . ش

پاورقى :

۱ وافى فیض ط ۱م ۱۳ ص ۲۹ .

۲ وافى ط ۱م ۵ ص ۲۳۵