یعقوبى متوفاى در سنه سوم هجرى ، در کتاب تاریخى اش وصیتى از سبط اکبر پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله ، امام حسن مجتبى (علیه السلام ) روایت کرده است که اختصاص به خردسالان دارد، و عبارت آن حضرت به نقل یعقوبى چنین است: و دعا الحسن بن على (علیه السلام ) بنیه و بنى اءخیه فقال: یا بنى و یا بنى اءخى ! انکم صغار قوم و توشکون اءن تکونوا کبار قوم ، آخرین فتعلوا العلم ، فمن لم یستطع منکم یرویه (ان یرویه ظ) اءو یحفظه فلیکتبه و لیجعله فى بیته.
امام مجتبى (علیه السلام) در این وصیت اعتنایى خاص به خردسالان دارد که هم در تعلیم تادیب بزرگسالان به اکرام و احترام زیر دستان و کودکان حائز اهمیت بسزا است، و هم از جهت دستورالعملى که به خردسالان فرموده است .
یعنى امام حسن (علیه السلام ) فرزندان خود و فرزندان برادراش را خواند و گفت: (( اى فرزندان من ! و اى فرزندان برادر من ! امروز شما خردسالان گروهى هستید و در آینده نزدیکى بزرگان گروهى دیگر خواهید بود، پس دانش بیاموزید و هر که از شما توانایى روایت و نگهدارى دانش را ندارد آن را بنویسد و در خانه خود بنهد. ))
امام (علیه السلام ) بدیشان فرمود: (( شما که خردسالید هم ، اکنون نوشتن بیاموزید و خط تعلیم بگیرید و دانش را که آموخته اید به قلم در آورید. )) که به قول بیهقى : (( مرد آنگه دانا شود که نبشتن گیرد. ))
شیرین تر آن که امام در پایان فرمود: (( آن را بنویسد و در خانه خود بنهید. ))
آرى ! زینت خانه ، کتاب علمى در طاقچه آن است نه مجسمه سگ و گربه . کان امام فرمود: (( خانه شما باید کتابخانه باشد.  ))

منبع:هزار و یک نکته ، ص ۵۴۰ و۵۴۱